Marianne, 80, fick vänta i två timmar på toabesök

Marianne fick vänta i två timmar för att få hjälp till toaletten.
Marianne fick vänta i två timmar för att få hjälp till toaletten.
Rullstolsburna Marianne Andersson, 80 år, larmade hemtjänsten för att få hjälp till toaletten. Trots att hon ringde på trygghetslarmet två gånger dröjde hjälpen i två timmar.
– Jag satt och grät i sängen och ringde och sa att jag inte kunde sitta och hålla mig längre, säger hon.

Ögonen fylls med tårar. Marianne Andersson säger att hon inte vet hur länge hon orkar.

– Jag är ganska stark, men snart orkar jag inte längre. I lördags sa jag att jag ville dö, jag ville inte leva.

Då hade hon fått vänta i två timmar på hjälp till toaletten.

– Jag satt och grät i sängen och ringde och sa att jag inte kunde sitta och hålla mig längre, säger hon.

”Droppen som fick bägaren att rinna över”

Marianne är van vid att bli väckt klockan sex på morgonen och då få hjälp till toaletten. Men den här morgonen kom ingen från hemtjänsten. 20 över sex ringde hon på trygghetslarmet, därefter ytterligare en gång klockan sju. En knapp halvtimme senare kom till slut hjälpen.

– Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Jag känner mig så kränkt. Jag är en äldre människa på 80 år, jag ska inte behöva vara med om sådant här.

Hemtjänsten har gett som förklaring att de fått en lapp om att inget morgonbesök skulle göras.

– Varför de fått en sådan vet jag inte, säger Marianne.

Sitter i rullstol efter en stroke

För fem år sedan fick hon en stroke. Talet är fortfarande bra, men vänster sida av kroppen är i så pass dåligt skick att hon tvingas ta sig fram med rullstol.

– Det är det här som har förstört allt, säger Marianne och slår på vänsterarmen.

Hemtjänsten hjälper henne sex gånger dagtid – frukost, lunch och middag lagas och så vanliga tillsynsbesök däremellan. Under natten görs ett tillsynsbesök och sedan väckning klockan sex.

Lyfter fram personalen

När Mitt i kommer på besök är två personer från hemtjänsten precis på väg ut genom dörren.

– Det är underbara människor, ingen skugga ska falla över dem. Men de hinner ju inte med allt, säger Marianne.

Under morgonen har hon sett dem springa fram och tillbaka mellan husen.

– Problemet är att de inte får ett ordentligt schema. De ska vara på olika adresser vid samma tid, och hur de ska lyckas med det förstår jag inte. Det går inte.

Ofta kort responstid

Väsby kommun har avtalat med leverantören som åker på larm att de ska vara på plats inom 30 minuter från det att kunden larmat. Enligt Helena Bonnevier, sakkunnig inom äldreomsorg i kommunen, är responstiden i genomsnitt kortare än så.

– När jag tittar på deras snittider så är de på plats 15–20 minuter efter larmet. Någon enstaka gång, när otroligt många larmar samtidigt, så kan det bli fel men det är väldigt sällan, säger Helena Bonnevier, och fortsätter:

– Det allra bästa vore att personen kontaktar oss, så kan vi utreda vad som hänt och på så sätt lösa problemet.

Marianne Andersson säger att hon även tidigare fått vänta längre än 30 minuter. Mest av allt bekymrar hon sig dock över personalens schema och hur de får mindre och mindre tid till kunderna.

– Det borde också ingå, att man kan sitta ner och prata i fem, tio minuter. Många gamla har inga anhöriga och är väldigt ensamma.