I Stockholm finns 95 offentliga toaletter. Av dem ska 81 plockas bort och ersättas med nya toaletter med start redan nästa år, vilket Mitt i berättade på tisdagen.

Lejonparten ägs och drivs av reklamföretaget JCDecaux.

– Vi fick beskedet i dagarna, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

Avtalet för toaletterna skrevs 2014 och löper ut nästa år. Enligt staden finns ingen möjlighet till förlängning. JCDecaux menar dock att det inte stämmer.

– Rent juridiskt går det att förlänga, enligt den upphandlingsexpertis vi rådfrågat, säger Malin Otterström.

Kostat hundratals miljoner

Runt om i staden har JCDecaux 66 offentliga toaletter. Varje enhet har kostat mellan tre och fyra miljoner att sätta ut. Det betyder att det totalt kostat mellan 198 och 264 miljoner kronor att få dem på plats.

De flesta har stått ute i åtta år. Den senaste kom på plats 2020.

– De är gjorda för att hålla i 30 år, är i gott skick och kommer absolut inte att skrotas. Det går emot hela vårt cirkulära arbetssätt. De kommer att användas på annan plats, säger Malin Otterström.

Stadens plan är att de nya toaletterna ska börja rullas ut från april 2025 till april 2027.

Hinner ni få bort era toaletter till dess?

– Ja, om det krävs. Vår erfarenhet är även att saker kan fördröjas. Ett avtal kan förlängas med minst ett år för att minimera sveda och värk för allmänheten.

Dyr historia

Malin Otterström kan inte ge en siffra på vad det kommer att kosta att flytta toaletterna.

– Vi är världens största toalettleverantör med drygt 3 000 enheter världen över. Vi har logistiken och kunskapen att flytta dem, men klart att det kommer att kosta pengar.

Hur ser ni på att era toaletter måste bort?

– Det är stadens beslut och vi är en professionell leverantör. Det är vad jag kan säga om det.