Tomas intervjuar på scenen

Tomas Andersson Wij är inte bara musiker, han har också jobbat som journalist. ”När jag skrev för Nöjesguiden på 1990-talet fick jag skriva 40 000 tecken om Lars Norén. Jag blev lite bortskämd för det är inte så många tidningar som ger det utrymmet längre”, säger han.
Tomas Andersson Wij är inte bara musiker, han har också jobbat som journalist. ”När jag skrev för Nöjesguiden på 1990-talet fick jag skriva 40 000 tecken om Lars Norén. Jag blev lite bortskämd för det är inte så många tidningar som ger det utrymmet längre”, säger han.
Samtal på scen är innerstans nya kvällsnöje.

I vår kan man höra Tomas Andersson Wij prata med bland andra Karolina Ramqvist, Klas Östergren och Jonas Gardell på Teater Brunnsgatan Fyra.

Kanske är vi trötta på uppstyrda och redigerade intervjuer, sådana där vi vet att allt som blivit lite skevt klippts bort eller där allvaret ständigt avbryts av musik eller reklam.

En liveintervju i ett litet scenrum blir en helt annan sak. Både den som håller i samtalet och den som bjudits in balanserar på slak lina och om samtalet förirrar sig in på stickspår, missförstånd uppstår eller det blir konstig stämning är det bara att gilla läget.

När musikern och journalisten Tomas Andersson Wij bjöd in folk han var intresserad av till den samtalsserie som nu drar i gång på Teater Brunnsgatan Fyra var det flera som tackade nej.

– De blev lite rädda för formen. Att sitta och prata på en scen var något de inte pallade. Och det är ju knappt jag gör det själv.

Listan på dem han ska prata med är ändå späckad med kultur- och mediafolk som visserligen redan är välkända, men också har rykte om sig att säga saker med substans. Karolina Ramqvist (nästa vecka), Lena Andersson, Jonas Gardell, Bodil Malmsten och Sigge Eklund är bara några i serien som håller på ända in i mitten av maj.

Och så ett namn som sticker ut: krog- och radioprofilen Anders Timell.

– Jag är intresserad av honom eftersom han har blivit en maktperson i Stockholms krogliv. När han twittrar om att Taverna Brillo öppnat sin bokning har de fullt i tre månader framåt. Många avfärdar honom som en pajas, men i själva verket har han mycket makt.

När vi ses är det några dagar före gårdagens premiär, när Klas Östergren kom till Brunnsgatan och det samtidigt var release för hans novell ”Ravioli”.

Tomas Andersson Wij säger att han har funderat en del på hur han ska lägga upp det för att samtalet snabbt ska komma i gång och att han har kommit fram till att han därför skippar introduktionen till publiken och i stället vänder sig direkt till gästen.

Han gillar både allvaret i SVT:s ”Min sanning” och den proffsiga lättheten hos ”Parkinson”.

Själv kommer han att göra ganska strikta samtal där han sitter mitt emot gästen vid ett litet bord i profil mot publiken.

– Efter en halvtimme lyssnar vi på en låt som varje gäst tar med sig. Allan Edwalls piano kommer att stå där och någon av mina gitarrer. Vi får se om någon vill spela på dem. Det blir inte som i ”Tack för musiken” med Niklas Strömstedt, men det ska finnas möjlighet om någon får feeling.

Har du någon gång känt att du gjort en dålig intervju, där mötet inte funkat?

– Massor, och det gör mig lite skräckslagen med tanke på att vi ska sitta där live. Det har hänt att jag har gått ifrån intervjuer och känt att jag inte fått med mig någonting. Sedan skriver jag ut intervjun och märker att det finns jättemycket. Konstigt det där.

Efter en halvtimme lyssnar vi på en låt som varje gäst tar med sig.tomas andersson wij

Fakta

Här kan du också lyssna på intressanta samtal

Antikvariatet Rönnells på Birger Jarlsgatan ordnar ofta releaser, samtal och vernissager. På torsdag får publiken höra ett samtal med serietecknaren Max Andersson.

Kulturhuset har sin internationella författarscen. Nästa gång på torsdag med deckarförfattaren Elizabeth George och DN:s Lotta Olsson.

Dramaten anordnar regelbundet samtal om teater. Närmast den 19 mars mellan polske teatermannen Tadeusz Slobodzianek och dramaturgen Marc Matthiesen.