Tonsättare med trumsinne aktuell på Teater Reflex

OBS! Pressbild. Kristina Aspeqvist, slagverkare och kompositör, från Bagarmossen som är aktuellt med konsert på Reflex i Kärrtorp.
Kristina Aspeqvist, slagverkare och kompositör från Bagarmossen, som är aktuellt med konsert på Teater Reflex i Kärrtorp.
Bagarmossenbon Kristina Aspeqvist är aktuell med en konsert på Teater Reflex i Kärrtorp den 17 november. Här berättar hon om ”Min granne tonsättaren” och trummornas magi.
– Jag är en slagverkare och kompositör som mycket av mitt liv har jobbat med afrikanska trumtraditioner. Sedan har jag breddat mig och gått kompositionsutbildning. Jag är både traditionalist och akademiker. Jag har många olika afrikanska trumtraditioner i ryggen, har bland annat bott i Ghana, men komponerar för många olika ljud, både instrument, kör och processade ljud på datorn. 
Hur ser ditt förhållande ut till ”Min granne tonsättaren”? 
– Föreningen Samtida musik som jag är med i presenterar olika tonsättare varje år. De har bland annat valt ut mig i år. Då får jag göra vad jag vill med scenen, musiker och publiken. Det är jättekul. Stockholms saxofonkvartett är fantastiska musiker att jobba med och Nina (Nordvall Vahlberg), jojkare och accordeonist, är underbar. Jag har hållit på hela sommaren och skrivit nya kompositioner. 
– I det här projektet är jag framför allt tonsättare, men jag spelar också trummor på scenen. 
Du säljer afrikanska trummor och har drop in-kurser i din affär i Bagarmossen. Varför är just afrikanska trummor så speciellt?
– För mig är det kanske inte just att de är afrikanska trummor som är det intressanta utan att det finns så stora möjligheter med rytmer. I Afrika finns så mycket komplexa traditioner. Trumman har varit förbjuden i Sverige, det var bara militären som fick använda den. Samernas trummor brändes och folkmusiken fick inte ha kvar trummorna. I Afrika har trumman levt kvar. Trumman är väldigt kraftfull och vi har ett sug efter trummor. 
Vad är det som händer när du spelar trummor? 
– Jag tror rytmen strukturerar upp hjärnan eftersom man delar upp rytmen i tid, eller tiden i rytm. Jag har inte forskat om det, men jag märker vad som händer med mig själv och andra som jag spelar med, man blir euforisk av att spela i rytm. 
–  Folk kommer år efter år och spelar med mig och de blir glada. Det är nästan som meditation, du måste vara här och nu för annars spelar du fel.
Fakta

Kristina Aspeqvist

Bor: Bagarmossen

Yrke: Tonsättare och slagverkare. Hon har studerat Master in music på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, sammanlagt åtta år musiker och komposition, bägge med jazz-inriktning. Kristina Aspeqvist driver också trumaffär och företaget Rytm works Bendoula AB, som producerar musik, utbildar i rytmisk förståelse, teambuilding och håller kurser i att spela afrikanska trummor och andra instrument.

Aktuell: Kristina Aspeqvist är aktuell i konsertserien ”Min granne tonsättaren” på Teater Reflex i Kärrtorp den 17 november. Hon är också kursledare när teaterprojektet Förvandlad stad 2017 drar igång en trumkurs, där deltagarna ska ingå i föreställningen.

Övrigt: Projektet och konsertserien ”Min granne tonsättaren” drivs av föreningen Samtida Musik. Samtida Musik, som bildades 1960, är en arrangör av ny kammarmusik i Sverige. Föreningen arrangerar årligen 8-10 konserter och deltar i Sound of Stockholm. Samtida Musiks medlemmar är tonsättare, musiker, musikälskare och personer som arbetar för utveckling av kammarmusiken.