Toppa formen på utegym

Jonny Karlsson, gyminstruktör, instruerar Christina Budgifars, Anneli Månsson och Fredrik Holmquist i liggande rodd: pressa kroppen upp mot stolpen med hjälp av kraften i armarna.
Jonny Karlsson, gyminstruktör, instruerar Christina Budgifars, Anneli Månsson och Fredrik Holmquist i liggande rodd: pressa kroppen upp mot stolpen med hjälp av kraften i armarna.
Utegymmen har ploppat upp som svampar ur marken.

Men för dig som inte är van att lyfta skrot är det kanske inte glasklart hur redskapen ska ­användas.

Lokaltidningen Mitt i hjälper dig på traven.

De populära utegymmen blir allt fler. I dag finns bland annat ett vid Eriksdalsbadet och ett vid bron över till Långholmen och ytterligare tre ligger i pipelinen och kommer att börja byggas med start i sommar, vilket Lokaltidningen Mitt i berättat om tidigare.

Men för den som inte är van att använda gymmets redskap kan det kanske verka krångligt att komma igång.

Jonny Karlsson, till vardags gyminstruktör på Eriksdalsbadet, hjälper Lokaltidningen Mitt i:s reporter på traven. Det blir en ordentlig genomkörare av alla de stora muskelgrupperna.

– Det vanligaste felet är att folk svankar och tappar bålen. Men man ska inte vara rädd för att testa, och så ska man välja den tyngd som passar en bäst.

Stalltipset är annars att jobba långsamt, raka handleder och hålla kroppsdelarna i raka vinklar.

Vid varje station finns skyltar med bilder och texter som förklarar hur redskapen ska användas. För den som vill ha mer hjälp på traven guidar Lokaltidningen Mitt i till några av basövningarna.