Trädfällning får Tantobor att se rött

Inger Lindberg Bruce ville dokumentera träden innan de försvann.
Inger Lindberg Bruce ville dokumentera träden innan de försvann.
I tisdags blev många boende längs Tantogatan förbluffade när träden längs med slänten sågades ner. De hade inte blivit informerade om varför de stora träden helt plötsligt skulle skövlas. Trafikverket har valt att pausa fällningen men beslutet står kvar: Träden ska bort.

När Inger Lindberg Bruce vaknade upp i tisdags såg hon tillsammans med sina grannar hur maskiner började skövla ner träden som står intill järnvägsrälsen på Tantogatan.

– Det var mycket bekymrande. Vi har inte blivit meddelade någonting och det borde finnas en diskussion om detta innan man börjar gå loss med motorsågen, säger Inger Lindberg Bruce som är ordförande i bostadsföreningen Tanto.

”Oroväckande att de rensar hela sluttningen”

Några grannar gick fram och frågade varför dem började såga ner träden. De fick svaret att ett beslut har tagits om att alla järnvägar ska rensas från träd.

– Jag förstår att man måste se efter träd om de kan utgöra en fara för tågtrafiken, men det är oroväckande att man måste rensa hela sluttningen från träd. Det borde vara skillnad på träd inne på Södermalm och träd i Smålandsskogen.

Andra Tantobor som Mitt i varit i kontakt med är upprörda över att de inte informerats och att själva fällningen är okänsligt utförd.

– De skövlar träden som om det vore Norrlands inland, säger en Tantobo till Mitt i.

De skövlar träden som om det vore Norrlands inland

Träden står på Trafikverkets mark och fällningen ingår i ett trädsäkringsarbete som Trafikverket utfört i hela landet. Nu har turen kommit till Stockholm där man menar att underhållet i form av att avverka eller beskära riskträd intill järnvägen varit rejält eftersatt.

– Hela projektet drog igång för tio år sedan efter stormen Gudrun, då förstod man hur eftersatt underhållningen av träd kring järnvägsspåren är. Nu fokuserar vi på Stockholm, säger Jan-Erik Lundh, projektledare på Trafikverket.

”Endast de viktigaste järnvägarna åtgärdas”

Han leder arbetet med trädfällningen från norr till söder i hela riket och han säger att arbetet styrs av hårda genomtänkta prioriteringar, endast de viktigaste järnvägarna åtgärdas.

– Vi har inte råd att trädsäkra överallt. De spår som går genom centrala Stockholm är viktiga eftersom de är väldigt trafikerade och spårnätet är väldigt sårbart om någonting händer.

Han säger att de bedömningar som gjorts på träden av sakkunniga arborister visar att beskärning av träden inte är lämpligt i många fall utan de måste fällas.

– Vi jobbar alla hårt och genomtänkt med det här och vi har också en kärlek till träd. Men samhällsintresset med en säker järnvägsdrift måste prioriteras. Men vi har blivit lite tagna på sängen när det gäller alla starka reaktioner, därför har vi valt att avbryta trädfällningen tills vidare.

”Vi vill skapa ett lugn”

Han säger att de har tagit till sig Tantobornas frustration och de ska nu börja informera mer om vad de gör och varför.

– Vi står kvar i beslutet att åtgärder måste göras, men vi vill skapa lugn och förståelse genom att informera bättre. Vi lovar också att vi ska städa efter oss snarast, säger Jan-Erik Lundh.