39 rulltrappor kommer att stå stilla – byts ut

Händelsen då en kvinna skadades i en rulltrappa på Östermalmstorg har snabbat på arbetet med att byta ut äldre rulltrappor.
Händelsen då en kvinna skadades i en rulltrappa på Östermalmstorg har snabbat på arbetet med att byta ut äldre rulltrappor.
Inom tio år ska 39 av tunnelbanesystemets mest slitna rulltrappor vara utbytta. 16 av dem byts redan inom två år.

Och notan blir dyr för SL. Varje rulltrappa kostar 2,5-7 miljoner.

Ett trappsteg gav vika i rulltrappan i tunnelbanan vid Östermalmstorg i februari och en kvinna skadade sig illa när hon blev fastklämd.

Efter det stängdes flera rulltrappor akut och resenärerna fick kämpa sig uppför de vanliga trapporna under flera veckor.

39 rulltrappor av samma typ som på Östermalmstorg fick då tillfälliga lösningar för att säkra upp att samma olycka inte skulle hända igen, vilket kostade SL flera hundra tusen kronor per trappa.

Bland annat monterades stålbalkar in under trappstegen och sensorer sattes upp, vilka ska känna av om något trappsteg sjunker och då stoppa rulltrappan.

Många av rulltrapporna var redan innan olyckan gamla och landstinget hade planer på att rusta upp dem. Händelsen snabbade dock på den processen och nu är det klart att 16 rulltrappor kommer att bytas ut redan nästa år och under 2017.

Först ut är de två rulltrapporna mot Hötorgets södra utgång, vilka byts nästa år.

Efter det följer övriga Hötorgsrulltrappor och utvalda trappor vid T-centralen, Skanstull, S:t Eriksplan, Odenplan och Rådmansgatan under 2016 och 2017.

Inom tio år ska även 23 rulltrappor vid Slussen, T-centralen, Östermalmstorg, Mariatorget, Zinkensdamm och Hornstull vara utbytta.

– Turordningen är en prioritering efter hur anläggningen mår. Vi tittar på rulltrappornas skick och när det gjordes renoveringar senast, säger Ronnie Johansson på trafikförvaltningen.

Varför byts trapporna vid Östermalmstorg så sent?

– Vi åtgärdade dem ur säkerhetssynpunkt redan i våras, så de anses som uppgraderade och därför är de inte mest prioriterade, säger Ronnie Johansson

Vad hela kalaset kommer att gå på är ännu inte klart då upphandlingar görs i etapper och det ännu bara är Hötorgets upphandling som ligger ute.

Men en rulltrappa kostar mellan 2,5–7 miljoner beroende på utformning och hur lång den är.

– Alla rulltrappor är individuella. Det är också oklart om det på några ställen går att behålla stommen, eller om allt måste bytas ut, säger Ronnie Johansson.

Att byta en rulltrappa tar mellan sex och tolv veckor beroende på längd och placering.

Kan det bli aktuellt att byta fler än de här 39?

– Inte just nu, men vi har koll på vilken ålder och skick det är på de övriga, säger Ronnie Johansson.

Totalt finns 431 rulltrappor i kollektivtrafiken i länet.