Körde med öppen dörr: ”Fanns barn på bussen”

Rodney Edvinsson påpekade den öppna dörren men chauffören fortsatte ändå köra.
Rodney Edvinsson påpekade den öppna dörren men chauffören fortsatte ändå köra.
Buss 606 körde i måndags delar av sin rutt med öppen dörr. Chauffören fortsatte färden trots att resenärer sa ifrån.
– Hade den tvärbromsat skulle ett barn lätt kunnat ramla ur och hamna under bussen, säger vittnet Rodney Edvinsson.

På måndagsmorgonen lämnade buss 606 Djursholms Ösby för Djursholmstorg nio minuter försenad, full med skolbarn och med dörren på vid gavel.

– Ett barn stod precis vid dörren, nere på trappen där man går av, när bussen började köra. Jag sa åt chauffören, men hon försökte inte ens stänga dörren manuellt utan körde på i full fart, säger Rodney Edvinsson som åkte tillsammans med sin dotter.

Rodney gick fram till chauffören och påpekade att hon inte kunde fortsätta köra men fick som svar att ”alternativet är att alla måste gå och då blir folk inte glada”.

– Det var helt bisarrt. Vi gick av bussen som körde vidare med dörren fortfarande öppen. Hade den tvärbromsat skulle ett barn lätt kunnat ramla ur och hamna under bussen. En helt livsfarlig situation. Dessutom skulle nästa buss komma tre minuter senare. Är tre minuter verkligen värda mer än skolbarns liv?

Ett barn stod precis vid dörren, nere på trappen där man går av, när bussen började köra.

Rodney Edvinsson

Karolina Pamp på SL:s pressjour:

– Vi ställer oerhörda krav på våra underleverantörers säkerhetsrutiner, och så som jag förstår händelsen på dig låter det här oacceptabelt. Det här måste vi gå till botten med.

Vad kan ni vidta för åtgärd mot Arriva?

– Det vet jag inte på rak arm. Vi måste undersöka det här och se hur det kunnat ske. Sen får vi ha en dialog med dem som i sin tur får ta itu med chauffören. Det låter helt klart allvarligt.

Arriva undersöker händelsen

Enligt Christer Ekelund, presschef på Arriva som kör 606:an åt SL, ska det inträffade inte vara möjligt. De för samtal med chauffören och håller på med en teknisk undersökning på bussen i fråga.

– Om den beskrivningen vi hör här stämmer så är det ju inte tillåtet och om dörren inte går att stänga så ska bussen inte heller gå att köra. Sen kan man kringgå det här manuellt och köra med öppen dörr eller stänga dörren manuellt och låsa den.

Vad kan du ser för anledning till att föraren inte bara stängde dörren manuellt då?

– Jag vill inte sitta och spekulera i hur föraren tänkt och resonerat. Först måste vi göra klart utredningen. Vi ska höra chaufförens berättelse och vidta de åtgärder som krävs, men alla får göra ett misstag.

Vad är det för åtgärder?

– Tyvärr står ju ord mot ord och i sådana tillfällen måste vi lita på föraren men det kan handla om utbildning, varning eller i ytterlighet avsked men då måste man ha gjort något väldigt allvarligt och upprepade gånger. Så ser lagstiftningen ut.

Så att riskera skolbarns liv är inte allvarligt nog?

– Det kan man tycka, och förarna har alltid ansvar för ekipaget och passagerarna vilket innebär att de kan vägra att köra vidare. Deras yttre ansvar är passagerarnas säkerhet.