Medis och Åkeshov får väggar på perrongen

Bild från ett mindre test av väggar vid Åkeshovs tunnelbanestation.
Bild från ett mindre test av väggar vid Åkeshovs tunnelbanestation.
Medborgarplatsens och Åkeshovs tunnelbanestationer får plattformsväggar under 2017. Glasväggarn, som testas under två år, ska förhindra olyckor.

Mitt i kunde i augusti avslöja att SL skulle genomföra fullskaliga tester av så kallade plattformsväggar i tunnelbanan på två platser i stan – en i innerstan och en i ytterstan.

Väggarna, som öppnar sig när tåget står på perrongen, är till för att förhindra olyckor vid trängsel eller för exempelvis synskadade men också för att stoppa personer som självmant tar sig ner på spåren.

Nu står det klart att testen ska ske på Åkeshovs tunnelbanestation respektive Medborgarplatsen.

– Tunnelbanan är i grunden ett punktligt och tryggt färdmedel. Likväl finns utmaningar, kopplat till trafikstörningar, tidhållning och driftsstopp som skulle kunna undvikas genom exempelvis plattformsdörrar. Därför vill vi nu gå vidare med nästa steg i en förbättrad och moderniserad tunnelbana genom att skarp trafik undersöka förutsättningarna, finansieringsmöjligheterna och konsekvenserna av plattformsdörrar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons i ett pressmeddelande.

Försöken pågår mellan 2017 och 2018 får kosta 55 miljoner kronor för testanläggningarna respektive 43 miljoner kronor för installationer, drift och underhåll.

Fakta

Många kan räddas

Förra året dog 15 personer när de blev påkörda av t-banan.

Totalt 51 personer – fler än på tio år – blev påkörda av antingen tunnelbanan, pendeln, spårvägen eller lokaltågen. Ungefär hälften av fallen var självmordsförsök.

Enligt en utredning från SL från januari i år skulle nio liv om året kunna räddas om plattformsväggar byggdes på alla tunnelbanestationer.

Enligt utredningen skulle samhället, utöver minskat lidande, faktiskt också spara 300 miljoner per år på de minskade dödsfallen. Stoppen i t-banan skulle också bli betydligt färre.

Källa: SL/Trafikverket