Min lokala hjälte

Allt fler tåg försenas av att folk går på spåren

Det så kallade spårspringet har blivit värre, enligt Trafikverket.
Det så kallade spårspringet har blivit värre, enligt Trafikverket.
Det blir allt vanligare att obehöriga går på pendeltågspåren. De senaste månaderna har det skett en drastisk ökning.

– Vi vet inte vad det beror på, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Carina Friberg reser varje dag mellan Västerhaninge och Kungsängen. De senaste månaderna har hon reagerat på att pendeln ofta blir försenad på grund av att obehöriga vistas på spåren.

– Det har varit så i två, tre månader. Var och varannan dag blir det stopp för att obehöriga är på spåren. Jag har pendlat i tre år. Det har aldrig varit så tidigare, förutom någon enstaka gång, säger hon.

Ibland blir de försenade några minuter, och vid något tillfälle blev de stående en timme.

– Alla som sitter på tåget blir ju försenade till sina arbeten och dit de ska. Det kostar samhället en massa pengar. Och sedan är det ju farligt att vistas på spåren, säger Carina Friberg.

De stationer där hon främst upplevt att det varit problem är Jordbro-Handen, Älvsjö, Flemingsberg, Stockholm södra, Centralstationen och Spånga.

Jesper Petersson, presstalesperson på SL, bekräftar utvecklingen.

– Ja, vi upplever att det varit en markant ökning det senaste halvåret, säger han.

Trafikverket bekräftar bilden. Det har skett en drastisk ökning de senaste månaderna. I november var det 261 timmars försening på grund av obehöriga i spåren. När Trafikverket började göra mätningarna i januari 2010 var det 12 timmar.

– Ända sedan 2010 har vi sett en ökande trend med obehöriga på spåren. De senaste månaderna har det ökat rejält, säger Bengt Olsson, kommunikationschef på trafikledningen på Trafikverket.

Vad det beror på vet man dock inte, det finns ingen undersökning kring det. Bengt Olsson tror att det finns flera orsaker.

– Det handlar mycket om en attitydförändring. Det är mycket så i pendelnätet, folk tror inte att det är så farligt som det är. Man tar risker vilket är otroligt farligt, särskilt som tågen blir tystare och tystare, säger han.

Det handlar även om självmordsfall och det kan också vara så att det rapporteras i större utsträckning när obehöriga är på spåren, säger han.

– Förarna har bara någon sekund på sig att bestämma om de ska köra långsammare eller stanna. Är man det minsta osäker så stoppar man tåget.

Samtidigt pågår ett arbete som ska försvåra spårspringet.

– När man till exempel byter plattform ska man ha tillräckligt med tid på sig. Vi har ett projekt som jobbar med att göra det fysiskt svårare att springa över spår. Men människor är ganska påhittiga med att klippa hål i staket och allt möjligt, säger Bengt Olsson.