App kan bota p-plats-ångesten

Arkivbild
Arkivbild
En app som kan berätta var i stan du kan hitta en ledig p-plats. Det föreslår Liberalerna i sin skuggbudget.
Och bollen är redan i rullning hos parkeringsapp-bolagen, enligt trafikkontoret.

Har du också kört runt halva stan i jakt efter en parkeringsplats? I sin nya skuggbudget vill Liberalerna råda bot på problemet. De vill nämligen lägga en miljon kronor på att utreda möjligheten att ta fram en mobilapp som visar var det finns lediga parkeringsplatser i staden.

Tanken är att lägga ihop information från parkeringsautomaterna och parkeringsapparna för att sedan lista ut var sannolikheten är högre eller lägre för att hitta en ledig plats. Bilisten ska sedan få informationen direkt i en karta i telefonen.

– Vi vet att den här funktionen saknas i dag och att det är något som stör folk när de åker omkring och letar p-plats, säger Patrik Silverudd (L) som är gruppledare i trafiknämnden.

Han menar att liknande system finns på andra platser i världen, bland annat i Göteborg.

– Man kan såklart inte veta exakt vilka kantstensparkeringar som är lediga. Men om man märker att det lösts in många biljetter på en specifik automat är det troligen ganska fullt runt omkring det området, fortsätter han.

Enligt Jacob Jonsson, på trafikkontorets tillståndsenhet är det tekniskt möjligt att bygga en app som liknar den Liberalerna beskriver. De nyaste parkeringsmaskinerna, i dag 125 av totalt 1200, kan skicka i väg sin data över internet. Kombinerat med data från parkeringsapparna skulle man kunna göra en uppskattning av tillgängligheten på p-platser.

Men det finns också flera hinder.

– Om man ser till innerstan i Stockholm har vi ungefär 35 000 platser med avgift. 12 000 av dem upptas av boendeparkerare och de kan stå var som som helst. Sedan har vi 20 procent som använder någon form av betalapp och de skickar i dag inte någon gps-angivelse. Vi har också ett antal bilister, ofta inom distributionen, som gör korta stopp och väljer att inte betala. De bidrar också till felmarginalen.

Något som skulle lösa den frågan är dock sensorer i marken, för att faktiskt se om platsen är ledig. Ett enormt arbete för alla gator i stan. Men en möjlig väg för exempelvis lastplatser, enligt Jacob Jonsson.

– Om man ska ha det, är det nog snarare på lastplatserna som är färre till antalet. Då skulle man kunna se i förväg om just den där lastplatsen faktiskt är ledig eller om man ska köra vidare.

Trots att det är svårt att vare exakt i parkeringsprognoserna finns det redan flera företag som jobbar med liknande tjänster, berättar Jacob Jonsson.

– Jag har träffat rätt många företag i Sverige som frågat vad som går och inte går. Just nu vet jag att båda Parkman och Easypark jobbar på frågan. Man kommer nog inte att nå hela vägen fram men en tjänst med någon slags sannolikhet för lediga platser kommer förmodligen att dyka upp inom ett år, säger han.