Min lokala hjälte

Arbetare omkom – fjärde dödsolyckan på Citybanan

Olyckan inträffade vid Riddarfjärden.
Olyckan inträffade vid Riddarfjärden.
En 27-årig byggnads­arbetare blev i onsdags den fjärde att dö i arbetet med Citybanan.

I nuvarande takt kommer tunneln att kosta ­ytterligare två liv innan den är klar.

Olyckan inträffade förra onsdagen. Mannen föll från en pumpanläggning ner i ett tunnelsegment som ligger i Riddarfjärden i väntan på att sänkas ner på botten.

Mannen fördes till sjukhus med allvarliga skador, men hans liv gick inte att rädda. Han avled på sjukhuset.

Arbetet stoppades och mannens arbetskamrater har fått krishjälp av präst och psykolog. Polisen och Arbetsmiljöverket utreder olyckan för att klarlägga hur den kunde inträffa. Mannens arbetsgivare har också startat en egen utredning.

– Vi vet snart mer, men i nuläget kan vi inte säga mer om orsakerna bakom den här hemska olyckan, säger Fredrik Moback som är teknik- och miljöchef för Citybanan och den som har högsta ansvaret för arbetsmiljöarbetet.

Just nu jobbar mer än 2 000 personer med jätteprojektet att bygga en ny tunnel för pendeltågen under centrala Stockholm – sex kilometer spår som kommer mer än fördubbla kapaciteten genom stan. Nu har man kommit lite mer än halvvägs. Om fyra år ska Citybanan stå klar.

Onsdagens dödsolycka var den fjärde, om man räknar in den olycka som ägde rum under de förberedande arbetena 2006.

Under förra året skadades 27 byggnadsarbetare allvarligt under arbetet med Citybanan.

Citybanan har en högre olycksfrekvens än andra byggen: 15,7 olyckor per miljon arbetade timmar. Det kan jämföras med anläggningsbranchen där det sker i mellan 5 och 9,5 olyckor per miljon arbetade timmar, enligt tidningen Byggnadsarbetaren. För Norra länken är siffran 10,5 olyckor, enligt samma tidning.

Varför är det så?

– Jag har inget direkt svar på det. Visst är det farliga arbeten, men jag skulle inte säga att det är farligare än Norra länken, säger Fredrik Moback.

I nuvarande takt kommer ytterligare två byggarbetare att dö och omkring 100 att skadas allvarligt. Är det ett rimligt pris?

– Vi måste ha den inställningen att ingen ska skadas. Varje olycka är ett stort misslyckande. Vi jobbar hårt med säkerhetsfrågor tillsammans med våra entreprenörer.

Fakta

Tidigare ­olyckor

2011 klämdes en man till döds under en borrigg i Fat­burs­parken.

2010 omkom en man sedan han blivit påkörd av ett tåg i Tomteboda där Citybanan ansluts till de befintliga spåren.

2006 dog en man som fått en stålbalk över sig på Centralstationens bangård under de förberedande arbetena inför Citybanan.

Källa: Citybanan