Arlandalinjen en förlustaffär – kan försvinna

Arlanda pendeltåg
Pendeltåg till Arlanda har funnits sedan 2012. Nu kan det få ett slut.
SL har gått back på att köra pendeltåg till Arlanda sedan 2015. Efter att biljettpriset höjdes i september har antalet resenärer även minskat.
– Det här har blivit oerhört dyrt, säger Gunilla Roxby Cromvall (V).

SL:s pendeltåg började gå till Arlanda 2012 och sedan december 2015 har tåglinjen varit en förlustaffär för SL.

För att råda bot på det höjde landstinget i september 2016 biljettpriset från 85 till 120 kronor för att resa till Arlanda med pendeltåg.

Tanken med prishöjningen var att täcka in den avgift som SL betalar för att få stanna vid Arlanda. Men det var också ett försök att få igen åtta miljoner kronor som SL gått back på Arlandalinjen mellan december 2015 och september 2016.

”Det är klart att antalet resenärer minskar, det är för dyrt”

Gunilla Roxby Cromvall (V)

Sedan prishöjningen i september har antalet resenärer däremot minskat och Arlandalinjen fortsätter att vara en dålig affär för SL.

– Det är klart att antalet resenärer minskar, det är för dyrt, säger landstingspolitikern Gunilla Roxby Cromvall (V).


Arlanda Express under flygplatsen

Arlanda express drivs av företaget A-train AB som har ensamrätt på Arlandabanan. Foto: Mostphotos.


Prognoserna var fel

För att köra tåg till Arlanda måste SL betala en avgift till företaget A-train. Företaget, som också driver Arlanda Express, har ensamrätt på banan under flygplatsen efter en uppgörelse med staten på 90-talet.

När SL skrev det femåriga avtalet med A-train 2012 baserades avgiften på förväntat resande.

Men prognoserna var högre satta än vad det faktiska resandet blev och i december 2015 höjde A-train avgiften rejält för alla operatörer, inklusive SL.

”Med 100 gäster som betalar 100 kronor var går det jämt ut”

Claes Keisu, SL

SL:s presskommunikatör Claes Keisu förklarar avgiftsmodellen så här:

”Bakgrunden till prishöjningen funkar på samma sätt som om du skulle hyra en lokal för 10 000 kronor för att ordna en fest där du tar inträde från gästerna för att täcka lokalhyran. Med 100 gäster som betalar 100 kronor var går det jämnt ut. Kommer det bara 80 går du antingen back med 2 000 kronor som du får ta ur egen ficka, eller höja priset till 125 kronor för de 80 som kommer”.

Med facit i hand så kom det för få gäster på SL:s fest.


Färre tar pendeln till flyget

Antalet resenärer med ”Arlandatillägg” efter prishöjningen.

Källa: SL


”Fast i ett gisslandrama”

I år går SL:s avtal med A-train ut. Ska det förlängas eller inte? Partierna i landstinget är oense och själva frågan i sig är ett dilemma.

Å ena sida: Kunna erbjuda kollektivtrafik till Sveriges största flygplats.

Å andra sidan: Betala en dyr avgift.

– Vi är fast i ett gisslandrama med A-train, säger Gunilla Roxby Cromvall (V).


Camilla Roxby Cromvall (V) och Tomas Eriksson (MP)

Gunilla Roxby Cromvall (V) och Tomas Eriksson (MP) har olika åsikter om ett förlängt avtal. Foto: SLL.


Hon företräder det parti i landstinget som tydligast säger nej till en fortsättning.

– Om vi ska gå vidare då måste staten gå in med mellanskillnaden, det är ju de som ställt till med detta. Vi betalar ju redan avgifter till Trafikverket så det här blir en dubbelavgift, säger Roxby Cromvall (V).

Miljöpartiet är det parti i landstinget som är tydligast för en fortsättning.

”Kollektivtrafiken ska byggas ut, inte minska”

Tomas Eriksson (MP)

– Kostnaden är hög och vi är kritiska mot det men samtidigt ser vi inte att vi kan avstå. Kollektivtrafiken ska byggas ut, inte minska, säger Tomas Eriksson (MP).

Han säger att SL sitter i ett dåligt förhandlingsläge med A-train och att landstingets partier gemensamt borde agera mot regeringen och staten för att omförhandla avtalet med A-train.

M och C: Priset blir avgörande

En partienkät som Lokaltidningen Mitt i gjort visar att det råder stor osäkerhet bland partierna om Arlandapendels framtid.

I den styrande Alliansen är Kristdemokraterna inte främmande för att säga nej till ett nytt avtal medan Liberalerna lutar mot ett ja.

Samtidigt är Alliansens förhandlingsparti i kollektivtrafikfrågor, Miljöpartiet, för en fortsättning.

Då återstår Moderaterna och Centerpartiet vars företrädare säger att priset blir avgörande.


Gustav Hemming (C) och Kristoffer Tamsons (M). Foto: Carlos Montecinos.


– Vi ska eftersträva att det blir en så kostnadseffektiv lösning för skattebetalarna som möjligt och att det inte går ut över den andra trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Tillgängligheten till Arlanda är viktig men det finns en gräns för vad resenärerna betalar, säger Gustav Hemming (C), regionlandstingsråd.

Landstinget kommer att påbörja förhandlingar med A-train inom kort. Det nuvarande avtalet går ut i december 2017.

Fakta

Kinesiska staten bakom A-train

Arlandabanan byggdes på 1990-talet enligt OPS-modell. Ett internationellt konsortium bestående av bland annat svenska NCC stod för bygget och marparten av finansieringen.

När banan var klar överlämnades den i statens ägo men konsortiet fick ensamrätt på banan i 40 år.

Rättigheterna till banan placerades i företaget A-train AB som också driver Arlanda express. A-train ägs i dag av ett annat svenskt bolag som i sin tur ägs av australienska pensionsfonder och kinesiska staten.

I dag måste alla operatörer, som SL och SJ, betala en avgift till A-train för att trafikera Arlandabanan.

Källa: arlandaexpress.se