C och L: ”Återställ p-platserna på Näset”

Centerpartiet och Liberalernas förslag blev nedröstat.
Centerpartiet och Liberalernas förslag blev nedröstat.
Centerpartiet och Liberalerna vill se om det går att återställa de 40 p-platser som försvann på Näset när cykelbanan byggdes. Förslaget lades fram på tekniska nämndens extrainsatta möte på onsdagen. "Vi har fått en cykelbana och en säkrare trafikmiljö", svarar Christer Åkerhielm (M).

Det blåser ordentligt kring cykelbanor på Lidingö just nu. Men det är inte cykling som i första hand debatteras. I stället är det bland annat försvunna parkeringsplatser på Näset och mindre utrymme för bilar på Norra Kungsvägen som många reagerat på.

I går, onsdag, höll tekniska nämnden ett extrainsatt möte där det pausade bygget av en snabbcykelväg på Norra Kungsvägen diskuterades. Centerpartiet och Liberalerna höll med majoriteten om att bygget skulle pausas. Men de lade också fram ett eget alternativ där Källängsvägen lyftes in.

Förslaget, som röstades ned, innebär bland annat att tekniska förvaltningen ska utreda hur man kan återställa de 40 parkeringsplatser som försvann i och med bygget av cykelvägen på Källängsvägen.

– Det här stora upproret började egentligen med att folk var upprörda över Näset och Källängsvägen. Efter det kom bygget med Norra Kungsvägen. Det kan hända att upprördheten spillde över på det här bygget. Det är egentligen samma cykelbana och allmänheten ser det som samma projekt, säger Petter Hedberg (C).

Cykelbanan på Källängsvägen är ju redan byggd?

– Det är absolut inget krav att man ska riva upp och göra om. Det kan vara ett alternativ som man kommer fram till. Vi vill ha reda på vad det finns för alternativ. Nu ser vi att det är en jätteproblematisk situation där varken hemtjänsten eller de boende har någonstans att parkera.

Christer Åkerhielm (M), ordförande i tekniska nämnden, säger att cykelbanan redan är byggd. Dessutom pågår redan ett arbete med att över om staden kan skapa fler parkeringsplatser i området.

– Deras förslag var ju att vi skulle pausa och utreda om man skulle återställa. Att pausa det som är klart ser vi ingen vits med. Nu pågår det lite olika undersökningar för att se om vi kan bidra med att underlätta parkeringen på annat sätt.

Till exempel pågår en dialog med bostadsrättföreningar i området. Det tittas också på om skolans område kan användes när den inte är igång, säger Christer Åkerhielm.

– Man ska också tilläga att de absolut viktigaste skälen med cykelbanan är att göra det säkrare. I och med att ta bort parkeringarna får vi en cykelbana samtidigt som vägen blir smalare och vi får ned hastigheten utanför skolan.