Staden behåller bussändringar trots misslyckat försök

Ettans buss skulle gå åtta minuter snabbare efter att staden skapat fler busskörfält och tagit bort p-platser, men mot Stora Essingen blev det ingen tidsvinst alls. Trafikkontoret är ändå nöjt.
Ettans buss skulle gå åtta minuter snabbare efter att staden skapat fler busskörfält och tagit bort p-platser, men mot Stora Essingen blev det ingen tidsvinst alls. Trafikkontoret är ändå nöjt.
Ettans buss skulle gå åtta minuter snabbare efter att staden skapat fler busskörfält och tagit bort p-platser, men mot Stora Essingen blev det ingen tidsvinst alls. Trafikkontoret är ändå nöjt.

Staden har gjort flera ändringar i trafiken för att få de stora blåbussarna 1-4 att gå snabbare i innerstan. Fyrans buss har till exempel blivit 3-6 minuter snabbare. Nu har försöket på ettans buss mellan Stora Essingen och Frihamnen utvärderats.

Staden gjorde bland annat fler och längre busskörfält, hade fler bussvärdar vid stationer, fler vakter som kontrollerade felparkerade fordon och tog bort 40 p-platser.

Målet var att minska tiderna med åtta minuter i båda riktningar. Men på sträckan Stora Essingen-Frihamnen blev tidsvinsten bara med två och en halv minuter och åt andra hållet blev det ingen bättring alls tidsmässigt.

Staden tror att detta beror på stora arbeten vid Slussen och Sergels torg har påverkat all trafik innanför tullarna, och att det kunde blivit en ännu långsammare buss 1 om inte förändringarna gjorts. Dessutom menar man att bussen faktiskt går snabbare på sträckor där till exempel bussfälten har blivit större. Trafikkontoret föreslår därför att förändringarna för blåbuss 1 blir permanenta.