90 000 nya bilar behövs – kostar miljarder

Att byta till miljögodkända bilar kan kosta närmare 11 miljarder kronor för stockholmarna.
Att byta till miljögodkända bilar kan kosta närmare 11 miljarder kronor för stockholmarna.
Närmare 11 miljarder kronor – det är vad det kommer kosta stockholmarna att köpa nya bilar om miljözonerna införs.
Utöver det kommer det även att kosta kommun och landsting 160 miljoner skattekronor.

I Transportstyrelsens förslag om miljözoner i Stockholms innerstad är kostnaden för bilägare som måste köpa ny bil beräknad.

Och det är en hög summa som presenteras.

Kostnaden för bilägarna som skulle beröras av miljözonerna är uppskattat till lite mer än 10,8 miljarder kronor.

I summan räknas kostnaderna in för de som bor i de tänkta miljözonerna, men även för alla de som pendlar in till Stockholms innerstad. Om zonerna skulle bli verklighet 2019 räknar Transportstyrelsen på att över 90 000 bilar inte skulle vara godkända att köras i innerstan.

Delade meningar om projektet

Just nu håller regeringen på att ta fram det slutgiltiga förslaget på miljözonernas utformning, och den politiska majoriteten i Stockholms stad väntar egentligen bara på att få införa dem.

– Kostnaden i Transportstyrelsens förslag är räknat högt, och innan regeringens förslag kan vi inte säga exakt vad det kommer kosta. Men så fort det är klart kommer vi sätta igång arbetet, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Men alla är inte lika förtjusta.

– Det är kapitalförstöring rent ut sagt. Det är ett dyrt förslag för medborgarna, säger Charlie Magnusson, ansvarig för opinionsfrågor på Motorbranschens riksförbund, MRF.

”Handlar om stockholmarnas hälsa”

Men även om projektet ser dyrt ut på pappret säger Daniel Helldén att ändamålet är värt kostnaderna.

– Jag har förstått att många ifrågasätter kostnaderna för att fortsatt få köra bil i innerstan. Men en motfråga är ju, ”Vad är folks hälsa och liv egentligen värt?”

För det är just det som Daniel Helldén säger att det här i första hand handlar om – människor i Stockholms stads levnadsförhållanden.

– Det finns beräkningar som visar på att 430 personer om året dör i förtid med påverkan från främst dieselavgaser. Det ger samhällsekonomiska kostnader på 11 till 22 miljarder beroende på hur man räknar.

Charlie Magnusson håller med om att det inte går att beräkna vad människors liv och hälsa är värt men att politiken skrämmer medborgarna med dieselutsläppen för att få igenom ett dyrt förslag.

Han lyfter fram färjetrafiken och arbetsmaskiner vid byggen som potentiella dieselutsläppsbovar, och ser hela förslaget som onödigt eftersom fordonsflottan kommer bytas ut automatiskt allt eftersom folk köper nya bilar.

– Vad är det för vits att lägga massa pengar på det här? Om vi väntar 4-5 år så kommer vi ha uppnått samma effekt utan dyra miljözoner, säger Charlie Magnusson.

Skattebetalarnas nota

Utöver kostnaderna för bilägarna har Transportstyrelsen även räknat på kommunen och landstingets kostnad för miljözonerna.

Stockholms stad beräknas behöva lägga 32 miljoner kronor på projektet och för landstinget och kollektivtrafiken är beloppet uppskattat till 130 miljoner kronor.

Däremot är kostnaden för företag och organisationer inte inräknat. Anledningen är att ett företag kan vara registrerat på en innerstadsadress, men har sin verksamhet någon annanstans.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

2016 tog Transportstyrelsen fram förslaget om miljözonernas utformning i Stockholms stad.

I förslaget delas innerstan upp i två zoner.

Den ena – miljözon klass 2  – blir ett komplement till dagens miljözon klass 1 som stänger ute vissa tunga fordon från stadskärnan.

Zonen omfattar ett större område och kräver att bensindrivna personbilar, lätta lastbilar och bussar som drivs på bensin, etanol eller gas minst har utsläppsklassen euro 5. Något som alla bilar satta i trafik  från 2011 måste ha. För dieselbilar är kraven högre och den senaste utsläppsklassen euro 6 krävs i zonen.

De flesta bilar satta i trafik efter 1 september 2015 kan antas ha utsläppsklassen euro 6. Men många dieselbilar som de senaste åren sålts som ”miljöbilar” kommer inte godkännas av kraven.

Den andra – miljözon klass 3 – är ett mindre område med extra stränga regler där enbart elbilar eller fordon som drivs på vätgas får färdas.

Miljözoner i Stockholm enligt Transportstyrelsens förslag

Turerna kring miljözonerna

I höstas meddelade Regeringen att de skulle ta fram ett slutgiltigt förslag på miljözonerna.

Besked idag: Staden kan förbjuda dieselbilar

Förslaget väntas komma under våren och därefter får kommunerna själva bestämma om de vill införa miljözonerna eller inte.

Transportstyrelsen har angett 2020 som möjligt startdatum.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP) välkomnar miljözonerna och öppnade även för att förbjuda dieselfordon helt på en del hårt trafikerade gator i innerstan.

Oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har å andra sidan uttryckt kritik till förslaget.

– Det är orimligt att förbjuda bilmodeller som bara är några år gamla och som politiker gett stöd för att få folk att köpa. Det är en helt verklighetsfrånvänd politik, säger hon i en intervju med DN.

Källa: Transportstyrelsen