Bergrum i Norsborg ska snart bli ett tågspa

Stefan Lindqvist i saneringshallen. Här ska nedklottrade tåg bli rena.
Stefan Lindqvist i saneringshallen. Här ska nedklottrade tåg bli rena.
Nytt tåg som testkörs på röda linjen. Nästa år börjar de levereras.
Nytt tåg som testkörs på röda linjen. Nästa år börjar de levereras.
Depån började byggas i april 2013. Mitt i Botkyrka/Salem var med när berget fortfarande var rått och kallt. Nästa år ska depån öppna.
Depån började byggas i april 2013. Mitt i Botkyrka/Salem var med när berget fortfarande var rått och kallt. Nästa år ska depån öppna.
Stefan Lindqvist visar företrädare för Botkyrkas allianspartier samt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) hur depån ser ut. Botkyrkas oppositionsråd Jimmy Baker (M) säger att han gärna skulle se utbildningar i Botkyrka i direktsamarbete med depån.
Stefan Lindqvist visar företrädare för Botkyrkas allianspartier samt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) hur depån ser ut. Botkyrkas oppositionsråd Jimmy Baker (M) säger att han gärna skulle se utbildningar i Botkyrka i direktsamarbete med depån.
Uppställningshallarna under jord har plats för 17 tåg. Nere under jord finns också en testbana för tågens bromsar.
Uppställningshallarna under jord har plats för 17 tåg. Nere under jord finns också en testbana för tågens bromsar.
Arbetstunneln som går ned i depån från Sankt Botvidsväg är kvar och kommer att fungera som räddningstunnel vid brand eller olyckor, men också som transportväg.
Arbetstunneln som går ned i depån från Sankt Botvidsväg är kvar och kommer att fungera som räddningstunnel vid brand eller olyckor, men också som transportväg.
En hiss av större modell har plats för 133 personer.
En hiss av större modell har plats för 133 personer.
Hissen sväljer 133 personer eller max 10 000 kilo.
Hissen sväljer 133 personer eller max 10 000 kilo.
Röda linjen är först ut i SL:s framtidssatsning.
Och berget under Eriksbergsåsen är snart helt förvandlat.
Här ska SL:s nya tunnelbanetåg köra in i något som liknar ett hälsohem och spa för tåg.

Satsningen i Norsborg kostar 1,6 miljarder kronor och tågens resa ner under berget som sprängts bort går via en 320 meter lång tunnel. Det är här tågen ska få nattvila och bli städade. Det är också här tågen ska skrubbas av med stora borstar i en lång tvättunnel.

– Det tar 15 minuter att tvätta ett tåg. Om man vill går det alltså att tvätta alla tåg under en natt, berättar Stefan Lindqvist som är projektledare för depåbygget i Norsborg.

Depån är en del av moderniseringen av röda linjen. Nästa år börjar de första nya tågen levereras och år 2025 är det tänkt att röda linjen trafikeras av förarlösa tåg som dessutom går med tätare turer än i dag. Satsningen som helhet kostar 12, 7 miljarder kronor.

Läs också: Tunneln i Norsborg är världens läckraste

c30_bt-id_ddr_morby-centrum_04-1

Fakta

Från 24 till 30 tåg på röda linjen

C30 heter tågen som ska kunna köras utan förare.

Tanken är att ha uppfällbara skydd/staket på stationerna som hindrar folk från att hamna på spåret.

SL håller just nu på att välja ut teststation.

2021 ska det vara bara nya tåg på röda linjen.

2025 är målet att det ska vara helautomatisk drift utan förare.

SL:s plan är att öka dagens 24 tåg i timmen till 30 tåg i timmen.

Källa: SLL

Merparten av depån ligger under jord. Ovan jord kommer dock några riktigt viktiga funktioner att finnas. Här finns rummet där tåg som blivit nedklottrade blir sanerade. En gel stryks på tågen för att lösa upp färgen och tågen tvättas sedan av. Den som tvättar behöver dock inte ha mask på sig. Ventilation och en fläkt som blåser en lätt vind på 0,5 sekundmeter ser till att föra bort eventuellt hälsovådliga kemikalier innan de når in i näsa och mun. Ovan jord finns också den stora verkstaden som har stora fönster ut mot Hallundavägen.

– Skolbarn och andra ska kunna se in till verkstaden och känna stolthet över att det är här som tågen som alla åker med blir fixade. Det finns definitivt en tanke med dem, säger Stefan Lindqvist.