Min lokala hjälte

Beslut om Kista-gren nu taget

Kista och tvärbanan.
I framtiden kommer tvärbanan gå till Kista via Bromma flygplats.
Efter en uppgörelse mellan Alliansen och Miljöpartiet ser det ut som att byggstarten av tvärbanan till Kista blir verklighet under 2017. På tisdagen röstade landstingsstyrelsen för den nya grenen.

På tisdagen tog landstinget ett stort steg närmare att bygga tvärbanan till Kista.

– Det här betyder att det är grönt ljus för byggstart. Nu ska bara fullmäktige ta ett beslut, säger Kristoffer Tamsons (M).

Kostnaden för den nya grenen från Bromma till Helenelund via Rissne och Kista kommer att kosta 4,9 miljarder kronor att bygga. I kostnaden ingår åtta kilometer spår, tio hållplatser/stationer, 20 vagnar och en uppställningshall i Rissne.

– Vi är glada att vi nått fram med den här spårsatsningen. Det är ett steg för hållbar utveckling och även en möjlighet att få rull på flera spårsatsningar i Stockholm, säger Malin Karlsson (MP).

Landstinget betalar merparten – 3,3 miljarder – medan de berörda kommunerna Stockholm, Sundbyberg, och Sollentuna betalar 1 miljard tillsammans. Ytterligare 0,6 miljarder kommer från staten via den ”regionala länsplanen”.

Projektet med en gren till Kista har varit stoppet en tid. Men efter en överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet så ser det nu ut att bli verklighet.

– Det här är handfast politik när den är som bäst. Vi är två parter med utsträckta händer som vill någonting. Det här kommer också gynna byggandet av 16 000 nya bostäder, säger Kristoffer Tamsons (M).

Beslut i fullmäktige förväntas bli taget nu i december. Byggstarten kan ske under 2017 och målet är att den nya tvärbanan till Ursvik är i trafik 2021 och till Helenelund 2023.

Fakta

Här är den nya grenen

  • Norra Ulvsunda (befintlig)
  • Bromma blocks
  • Bromma flygplats
  • Solvalla
  • Rissne (byte till blå t-bana)
  • Ursviks torg
  • Ursvik norra
  • Ärvinge
  • Kista centrum (byte till blå t-bana)
  • Kistamässan
  • Helenelund (byte till pendeltåg)