Betalstolpar införs – konduktörer protesterar

Landstingets trafiknämnd beslutade på tisdagen att betalstoplar ska införas på alla lokalbanor. Samtidigt samlades konduktörer utanför SL:s huvudkontor för att protestera.

Betalstolpar, eller valideringsstolpar som de egentligen heter, har funnits på tvärbanan en tid.

Resenären blippar där sitt SL-kort innan påstigning på spårvagnen.

Nu har landstingets trafiknämnd beslutat att liknande stolpar ska införas på samtliga lokalbanor i länet. Så som Lidingöbanan, Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

– Nämnden fattade beslutet utifrån de positiva erfarenheter som kunnat dras av den här piloten. Där har vi kunnat se hur intäkterna från reskassan ökat med 60 procent, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till Mitt i Stockholm.

Demonstrationer mot beslutet

Före trafiknämndens möte som hölls på SL:s huvudkontor samlades konduktörer och medlemmar i Seko utanför SL:s entré.

– Man kommer ta bort konduktörerna på lokalbanorna och ersätta dem med stolpar. Det handlar om arbetstillfällen, det handlar om service och trygghet för trafikanterna, säger Lina Yafi, ordförande i Sekos lokalbaneklubb.

Det handlar om arbetstillfällen, det handlar om service och trygghet

Kristoffer Tamsons (M) tillbakavisar att nämnden beslutat att säga upp konduktörerna.

Han träffade representanter för facket dagen före nämnden.

– Det vi har fattat beslut om nu gör det lättare för resenärerna att göra rätt för sig. Det är viktigt att hålla isär det. Det är inte så att vi från nämnden beslutar om hur det ska se ut med anställda i kollektivtrafiken. Vi beslutar om vilken intäktssäkring vi ska ha, säger Tamsons (M).

Finns det inte en risk att operatörerna nu kan göra sig av med konduktörerna när biljettkontrollen säkras på annat sätt?

– Det där är ju en diskussion som man får ha som en uppföljning utifrån dagens beslut. Där jag kommer vara fortsatt tydlig med att vi alltid kommer behöva människor som jobbar i och runt kollektivtrafiken med service och trygghet.

Jag kommer vara fortsatt tydlig med att vi alltid kommer behöva människor som jobbar i och runt kollektivtrafiken

Under demonstrationen framfördes åsikter om att testprojektet på tvärbanan inte alls varit så lyckat som SL och politikerna framställer det.

De gick så långt som att kalla det ”lögn”, vad säger du om det?

– Våra experter har följt det här i månader och tittat historiskt bakåt och tittat på pilotens utfall. Kundnöjdhet, tjuvåkning, trygghet och mycket annat. Resultat är väldigt entydigt. Och jag har inte hört något i dialogen med facket sådana saker framföras, säger Kristoffer Tamsons (M).

Kan införas redan i år

Oppositionen var inför trafiknämnden också upprörda. Talla Alkurdi (S), oppositionsråd, var mycket kritiskt till att ärendet presenterades bara några dagar före mötet.

Det är ett högst anmärkningsvärt sätt som Alliansen väljer att meddela att konduktörernas jobb ska försvinna

– Vi har inte fått möjlighet att sätta oss in i utredningen. Det är ett högst anmärkningsvärt sätt som Alliansen väljer att meddela att konduktörernas jobb ska försvinna, säger Alla Alkurdi (S).

Kristoffer Tamsons (M) igen:

– Så är det ibland. Det kräver sin extra beredning. Det viktigaste är att vi kan komma till beslut och en majoritet i nämnden tyckte att det fanns grund att gå till beslut, säger Tamsons (M).

De nya stolparna kan börja komma på plats redan under våren 2017, och de sista kan vara på plats under 2018.