Här är Roslagsbanans nya tåg

Nya tåget x15p Roslagsbanan, Stadler
De nya tågen modell XP15p som de kommer att se ut i SL:s färger.
Interiören i de nya vagnarna.
Interiören i de nya vagnarna.
Ett av de gamla tågen.
Ett av de gamla tågen.
Förra sommaren blev det klart att SL köper in 22 nya tåg till Roslagsbanan från schweiziska tillverkaren Stadler. Nu kan Mitt i visa hur de kommer att se ut.

2020 levereras de första av totalt 22 beställda tåg från schweiziska tillverkaren Stadler till Roslagsbanan.

Affären, värd två miljarder kronor, blev klar i slutet av förra sommaren, och nu kan Mitt i visa upp de första bilderna på tågen.

– De nya vagnarna blir en viktig del i arbetet för fler tåg, fler avgångar och fler tåg i tid, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i ett pressuttalande.

De nya tågen, modell XP15p ska göra det möjligt att möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar och enligt SL ska vagnarna vara utformade så att de är tillgängliga för alla, både för resenärer med funktionsnedsättning och barnvagnar.

Interiören i de nya vagnarna. Illustration: Stadler rail

Tågen ska dessutom vara tystare, ha plats för fler resenärer och vara snabbare än dagens tåg på Roslagsbanan. Ett annat krav är att de ska vara driftsäkra, även på vintern.

Enligt tillverkaren Stadler ska de nya tågen vara speciellt konstruerade för att tåla tuffa klimatförhållanden, bland annat med god isolering, golvvärme och varma luftridåer vid dörrar.

De nya tågen kompletterar Roslagsbanans nuvarande vagnpark som består av 101 vagnar. Trafikstart med nya tågen beräknas bli 2021. I kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg.

Så ser tågen ut idag. Foto: Andreas Dienert

Fakta

Stadler X15p

Antal tåg: 22 stycken (66 vagnar, ett tåg består av tre sammansatta vagnar)

Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
Antal dörrpar: 12
Passagerarkapacitet per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
Max tillåtna hastighet: 100 km/h (enligt tillverkaren är tågen konstruerade för en hastighet på 120 km/h).

Källa: Trafiknämnden SLL, Stadler