Bilfil tas bort på Stadsgården

Stockholms trafikpolitiker väntas besluta att stänga av ett bilkörfält på Stadsgården
Stockholms trafikpolitiker väntas besluta att stänga av ett bilkörfält på Stadsgården
Från 2018 försvinner ett bilkörfält på Stadsgårdsleden, trafikpulsådern inte minst för Nacka- och Värmdöbor.
Carolina Durhoff, kollektivresenärer i Nacka, är besviken:
– Det låter nästan ännu värre med tanke på hur långa köerna är och med tanke på att Saltsjöbanan är avstängd.

På torsdag den här veckan fattar trafikpolitikerna i Stockholm stadshus beslutet att stänga av ett bilkörfält på Stadsgårdsleden, till förmån för gång- och cykeltrafikanter. 

Ombyggnaden ska vara klar 2018.

– Skälet är att det är ett regionalt cykelstråk, inte minst för Nacka, Värmdö och Sjöstan. I dag är det ganska höga flöden med gående, ett par tusen personer, och passagerare från Finlandsfärjorna, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad.

Flera olyckor

På vissa sträckor har det varit många olyckor mellan cyklister och gående, där gång- och cykelbanan är knappt tre meter.

– Vi måste gör det bredare för gående och cyklister, säger Daniel Helldén.

Gång- och cykelvägen på sträckan Tegelviksslingan till Fotografiska kommer nu att breddas till sju meter. Från i höjd med Fotografiska fram till Slussen tas ett körfält från bilarna till förmån för gång- och cykeltrafikanter.

– Det försvinner ett körfält ut från stan under två år, säger Helldén och tillägger att ändringen görs på försök för att sedan utvärderas.

Bussarna som trafikerar Stadsgårdsleden berörs inte.

– Busskörfälten ligger kvar som i dag och bussarnas körfält kommer delvis att breddas för att göra det enklare för dom.

”Mer utspridd”

Ombyggnaden ska inte påverka morgonrusningen för kollektivresenärer från Nacka och Värmdö, enligt Daniel Helldén;

– Eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Egentligen har vi redan i dag endast ett körfält för bilar från Slussen till Nacka. Nu blir det enfiligt en längre sträcka.

Tidigare har den politiska majoriteten i Stockholm stad uttalat att ombyggnaden ska stå klar 2019. Nu vill majoriteten skynda på ombyggnaden så att den är klar redan nästa år, 2018.

Besviken resenär

Carolina Durhoff, kollektivresenär i Nacka som ägnar tre timmar varje dag åt att ta sig från Saltsjöbaden där hon bor till arbetsplatsen på Östermalm i Stockholm, är besviken:

– Det låter nästan ännu värre med tanke på hur långa köerna är och med tanke på att Saltsjöbanan är avstängd, säger Carolina Durhoff.

Hon ifrågasätter att det här försöket ska göras nu och tycker att istället borde en utbyggnad av kollektivtrafiken göras, som utbyggnad av sjötrafiken.

”De har inte tänkt på oss i Nacka och Värmdö, beslutsfattarna borde skaffa sig en helhetsbild hur det ser ut morgnar och kvällar i Slussen.”

Hon tycker att det är ”extrem dålig tajming” att göra den här ombyggnaden nu. Hon befarar ännu längre bilköer från Slussen till Nacka:

– Ja, helt säkert. De har inte tänkt på oss i Nacka och Värmdö, beslutsfattarna borde skaffa sig en helhetsbild hur det ser ut morgnar och kvällar i Slussen. Det är dålig kollektivtrafik och dåliga möjligheter att ta sig till och från stan samtidigt som de inte satsar på kollektivtrafik.

Varför gör ni det här?

– Generellt för att få fler att cykla men också för att det är en olycksdrabbad sträcka där det cyklar upp till 6 000 cyklister och också kommer passagerare från färjorna med sitt bagage. Så kan vi inte ha det, att de blandas. Det måste göras något, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Inget mer utrymme

Att ytterligare förbättra för kollektivresenärer på Stadsgårdsleden går inte, enligt Helldén. Det finns inte mer utrymme att bygga ut för vare sig kollektivtrafik eller för gång- och cykeltrafikanter, eller för bilister, enligt honom.

Ombyggnaden av Stadsgårdsleden kostar 37 miljoner kronor och betalas av Stockholm stad.