Blippa innan du kliver på tåget

Betalstolpar på Roslgasbnan.
Betalstolpar har installerats på Östra station. Ulla Lindström föredrar konduktörer.
Du "blippar" ditt accesskort innan du kliver på tåget. Så är det på tvärbanan och Nockbybanan i stan, och så blir det även på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan.

De nya betalstolparna håller nu på att installeras på alla lokalbanornas perronger, vilket Direktpress var först med att berätta

De heter egentligen SL-stolpar och ersätter konduktörens arbetsuppgift att kontrollera resenärernas biljetter ombord på tågen.

Ulla Lindström, 75, sitter på tåget mot Österskär och håller upp sitt accesskort till konduktören. Hon frågar hur mycket som finns kvar av reskassan, och får svar direkt.

I augusti får hon blippa sitt kort vid en stolpe på perrongen i stället.

– Som gamling tycker man inte om när det kommer nytt. Men man lär sig. Min gräns går nog vid att ha biljetten i telefonen, säger hon.

Tryggare med konduktörer

I vagnen sitter också Alice Thorburn med lilla Astrid, på väg till föräldrahemmet i Åkersberga.

– Det är trevligt med konduktörer. Tryggare, säger hon.

Det här tågets konduktör vill inte var med i tidningen, men säger att konduktörerna behövs för säkerheten på tågen.

Det var för bra precis ett år sedan som landstingets trafiknämnd beslutade att införa betalstolparna, som funnits på försök på tvärbanan och Nockebybanan under några månader.

Inkomster ökar

Anledningen till försöket var dels att biljettdosorna som konduktörerna bar på var tunga, dels att många biljetter inte blev kontrollerade med inkomsttapp som följd.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons sade då att försöket varit lyckat och att intäkterna från reskassan ökat med 60 procent.

Men protesterna lät inte vänta på sig. Konduktörernas fackförbund Seko befarade att arbetstillfällen skulle försvinna.

Och de fick rätt. Konduktörerna är inte kvar på tvärbanan. Men tvärbanan räknas som spårväg, och där gäller andra säkerhetsregler än för järnväg, dit övriga lokalbanor räknas.

När alla stolpar är på plats är tanken att konduktörerna där ska få mer av en servicefunktion, och fungera som tågvärdar.

– Det kommer även i fortsättningen att krävas att det finns personal på tågen som övervakar att att på- och avstigningsproceduren sker på ett säkert sätt, till exempel att det är klart att stänga dörrarna och köra. Samma sak som på pendeltågen där det finns en tågvärd, uppger Ulrika Borg vid trafikförvaltningens presstjänst.

Inga böter i början

Om man glömt att blippa sitt kort och det blir biljettkontroll kommer man den första tiden inte att bötfällas:

– Under de första månaderna kommer vi att vara generösa mot dem som missat informationen om att man inte längre kan validera sin biljett ombord.

De som har ett aktiverat periodkort behöver inte blippa innan de går ombord.

På betalstolparna finns både läsbar och hörbar information på svenska och engelska, kontrasterande knappar, och en pekskärm med instruktioner, allt monterat på två olika höjder för att fungera för personer med funktionsnedsättningar. 

På Roslagsbanan har nu de första betalstolparna installerats vid Östra station, och de ska tas i drift i augusti. Men innan dess, i maj, är det sagt att systemet ska införas på Saltsjöbanan. På Lidingöbanan har ännu inga stolpar börjat sättas upp.