Min lokala hjälte

KD om skip stop: ”Borde dragit i nödbromsen”

Jakob Forssmed (KD)
Jakob Forssmed (KD)
Efter tre dagar med skip stop hamnade pendelkaoset på regeringens bord.
I veckan pressade Jakob Forssmed (KD) infrastrukturministern om kapaciteten på Citybanan – och ifrågasätter införandet av skip stop.
– Man borde nog ha dragit i nödbromsen, säger Jakob Forssmed

Den 10 december infördes den nya tidtabellen med skip stop på pendeltåget. Och det dröjde inte länge innan kaoset med trängsel och förseningar togs upp på högsta politiska nivå.

Tre dagar, för att vara exakt.

Den 13 december överlämnade Kristdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Jakob Forssmed en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S):

Hur ska du se till att staten levererar Citybanans  utlovade kapacitet på 24 tåg per timme?

– Som Sollentunabo ser jag hur det här påverkar människors vardagsliv på ett konkret sätt. Det är ett stort problem att staten inte klarar av att leverera den trafik man utlovat, den trafik som kommuninvånarna har varit med och finansierat via skatt till stat och landsting, säger Jakob Forssmed, som själv bor i Tureberg.

Är det staten eller landstinget som är ansvariga för pendelkaoset, i din mening?

– Grundproblemet är att man inte har kunnat köra tillräckligt med tåg. Vad gäller skip stop så finns det goda intentioner att korta restiden för trafikanter med lång resväg, men när landstinget inte fick de avgångar som utlovats borde man nog ha dragit i nödbromsen och väntat med skip stop tills antalet avgångar ökat, säger han.

Senast den 27 december ska infrastrukturminister Tomas Eneroth svara på Jakob Forssmeds fråga.

– Jag hoppas att han vidtar de åtgärder som krävs för att staten ska leva upp till sitt åtagande, säger Jakob Forssmed.

Fakta

Miljardsatsning blev "trångt sittande väst"

I frågan till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) jämför Jakob Forssmed satsningen på Citybanan med den gamla folksagan Mäster Skräddare.

”Tidigare i år fick tågresenärerna i Stockholm glädjen att få börja åka pendeltåg via den nya Citybanan.

Den har varit efterlängtad.

Men likt den gamla berättelsen om skräddaren och den nya kostymen verkar utfallet av mångmiljardsatsningen hittills blivit om inte en tummetott så i alla fall en trångt sittande väst”, skriver Jakob Forssmed.

Frågan i sin helhet kan du läsa på riksdagens hemsida.

Källa: Riksdagen