Böter på tvärbanan trots fel info om nya regler

Resenärer måste aktivera sina biljetter på SL-kortet innan de stiger på tvärbanan, men enligt infoskyltar i väntkurerna är det fortfarande konduktörer som ska blippa SL-korten på tågen.
Resenärer måste aktivera sina biljetter på SL-kortet innan de stiger på tvärbanan, men enligt infoskyltar i väntkurerna är det fortfarande konduktörer som ska blippa SL-korten på tågen.
Den här felaktiga informationen finns i väntkurerna.
Den här felaktiga informationen finns i väntkurerna.
Informationen på tvärbanetågen.
Informationen på tvärbanetågen.
1 200 kronor. Det är straffet för de resenärer som inte blippat SL-kortet i tvärbaneperrongernas nya automater innan påstigning.

Tilläggsavgiften har börjat debiteras, trots att infoskyltar visar att det fortfarande är konduktören som ska aktivera biljetterna på tåget.

Tidigare i sommar installerade SL biljettavläsare på perrongerna till tvärbanan och Nockebybanan och den 10 juni försvann konduktörerna. I stället ska resenärerna själva blippa sina SL-kort i de nya avläsarna för att aktivera sina biljetter. ”Tilläggsavgift för att resa utan en giltig och aktiverad biljett är 1 200 kronor” står det på skyltarna intill automaterna.

Men enligt informationsskyltarna i perrongernas väntkurer står det fortfarande att SL-kortet används genom att resenären håller fram kortet mot konduktörens läsare. På tågens infoskyltar står det endast att man behöver en giltig biljett innan påstigning (en benämning SL tidigare använt för att beskriva ett SL-kort påfyllt med resekassa eller periodkort), inte att SL-kortet även måste aktiveras.

Trots den motstridiga informationen på perrongerna och tågen har kontrollanter börjat debitera tilläggsavgiften från de resenärer som inte har aktiverat sina biljetter i avläsningsautomaterna innan resan.

– Jag kan säga att vi har varit väldigt tillmötesgående kring tilläggsavgiften eftersom det här är ett försök, det har vi varit. Men har man fått en tilläggsavgift eftersom man fått fel i information så ska man givetvis bestrida den, så är det, säger Ronnie Johansson, presskontakt på SL.

De som redan har betalat tilläggsavgiften kan inte bestrida den. Vad ska de göra?

– Om det är någon som känner att de fått tilläggsavgift efter att ha blivit felinformerade så kan de höra av sig till kundtjänst så får man titta på det enskilda fallet där, säger Ronnie Johansson.

Efter att Lokaltidningen Mitt i påtalat den felaktiga informationen ska SL ta bort de felaktiga skyltarna i väntkurerna.

– Vi ska försöka korrigera det så snabbt vi kan. Vi får ta bort skyltarna eller ändra texten, men vi ska se till att ha rätt information på plats, säger Ronnie Johansson.