Buss 153 nedläggningshotad igen

Charlotte Ovesen åker med buss 153 varje vardagsmorgon, och vill absolut ha kvar linjen.
Charlotte Ovesen åker med buss 153 varje vardagsmorgon, och vill absolut ha kvar linjen.
Morgonpendlare köar för att komma på buss 153 i Mälarhöjden. Den går till Fridhemsplan.
Morgonpendlare köar till buss 153 som just kommit från Bredäng till Mälarhöjden.
Jessica Jormtun (MP), ordförande i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd.
Jessica Jormtun (MP), ordförande i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd.
Busslinje 153 är nedläggningshotad igen. Bussen läggs ner i december 2017, om SL:s förslag går igenom.
– Jättetråkigt, säger pendlaren Charlotte Ovesen, och får medhåll av många.

För tre år sedan ville SL lägga ner busslinje 153, som går mellan Bredäng och Fridhemsplan. Det blev ett ramaskri. Både lokalpolitiker och resenärer protesterade, och framhöll att linjen är hårt belastad både under morgonrusningen och eftermiddagsrusningen.

Protesterna gjorde att SL backade. Linjen fick vara kvar, men trafiken glesades ut från 10-minuterstrafik till 12-minuterstrafik.

Nu är linje 153 åter nedläggningshotad. Det framgår av det förslag till trafikförändringar i SL-trafiken under 2017/2018, som nu är ute på remiss. Motiveringen är densamma som för tre år sedan: att linjen löper parallellt med tunnelbanan (bortsett från hållplats Gesällbacken och sträckan Hornstull–Fridhemsplan).

– Jättetråkigt. Jag åker alltid med den här bussen till Fridhemsplan på morgnarna, säger Mälarhöjdsbon Charlotte Ovesen som står och väntar på att bussen ska komma från Bredäng, vid 8-tiden på morgonen.

– Går man på i Mälarhöjden får man sittplats. Men från Aspudden är bussen full. Och det är inte bara på morgonen det är mycket folk, det är ganska fullt när jag åker hem på eftermiddagarna också, säger hon.

Charlotte Ovesen får medhåll av flera andra resenärer. En av dem är Irène Blomkvist, som arbetar på Kungsholmen och åker buss 153 dagligen.

– Det är smidigare att ta bussen än tunnelbanan. Dessutom är tunnelbanan väldigt full, och lägger de ner bussen blir det ännu mer folk som ska åka där,  säger hon.

Turtätheten på linje 153 försämrades återigen i höstas. Då blev det 15-minuterstrafik, vilket Mitt i rapporterade om. Då tyckte flera resenärer att turtätheten i stället borde förbättras, med tanke på de nya bostäder som byggs både i Bredäng och Hägersten-Liljeholmen.

Jessica Jormtun (MP), ordförande i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd, delar deras åsikt.

– Linje 153 behövs. Den avlastar tunnelbanan och är ofta full. Och Stockholm växer, så det behövs mer kollektivtrafik, inte mindre, säger Jessica Jormtun som protesterade mot nedläggningsplanerna redan för tre år sedan, ihop med lokalpolitiker från andra partier.

Förslaget att helt lägga ner busslinjen ingår i ett stort paket med förslag till förändringar av kollektivtrafiken i länet. Det är ute på remiss till den 12 maj. Sedan ska trafikförvaltningen arbeta fram ett beslut, med hänsyn till de synpunkter som kommit in.

– När förändringar är beslutade, i september, så börjar de gälla från december 2017, säger Claes Keisu vid SL:s presstjänst.

Fakta

Flera linjer förstärks under morgonrusningen

Här är fler förändringar som SL planerar:

Linje 173, Skarpnäck-Skärholmen. Linjen övervägs få 15-minuterstrafik på söndagar, för att få samma turtäthet som på lördagar,

Linje 152, Liljeholmen–Bromma flygplats. Linjen föreslås dras in lördagar och söndagar, eftersom tvärbanan går parallellt med nästan hela linjesträckningen helger (förutom Bromma flygplats). Resenärer får då längre gångtid till flygplatsen eller får byta till linje 110, som går mellan Alvik och Bromma flygplats.

Flera busslinjer i Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö får ökad turtäthet, enligt förslaget:

Linje 133, Liljeholmen-Ekensberg, kan få 7,5-minuterstrafik i stället för 10-minuterstrafik under morgon- och eftermiddagsrusningen.

Linje 134, Liljeholmen–Östbergahöjden, kan få 7,5-minuterstrafik i stället för 10-minuterstrafik under morgonrusningen.

Linje 142, Telefonplan-Älvsjö station, kan få 6-minuterstrafik i stället för 7,5-minuterstrafik under morgonrusningen.

Linje 144, Fruängen-Gullmarsplan, kan få 6-minuterstrafik i stället för 7,5-minuterstrafik under morgonrusningen.

 

Källa: Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting