Nu byts alla SL-bussar ut – internetuppkopplade och laddningsbara

Bussarna i Upplands Väsby och Vallentuna byts ut mot fossilfria bussar med biodiesel eller elbussar Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M)
Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) är nöjd med den nya och mer moderna bussflottan som börjar rulla i Upplands Väsby och Vallentuna.
Illustrationsbild.
De nya bussarna är fossilfria och drivs med biodiesel. Fem av de nya bussarna är elbussar.
SL nya fossilfria bussar i norra Stockholm Biodiesel och Elbussar
De nya bussarna är fossilfria och drivs med biodiesel. Fem av de nya bussarna är elbussar.
SL nya fossilfria bussar i norra Stockholm Biodiesel och Elbussar
De nya bussarna är fossilfria och drivs med biodiesel. Fem av de nya bussarna är elbussar.
De nya bussarna i Upplands Väsby, Vallentuna, Märsta och Sigtuna börjar rulla i sommar. Det är sluttampen i SL:s utbytta bussflotta, och den 21 juni börjar den nya leverantören Transdev trafikera kommunerna.

Upphandlingen som trafiknämnden i Region Stockholms beslutade om i juni förra året kostar ungefär 270 miljoner över avtalets tio år, och innebär att leverantören Transdev börjar köra sina nya bussar i Upplands Väsby och grannkommunerna från och med den 21 juni i år.

– Det här är ett bra avtal för skattebetalare och resenärer som jag tror kommer leda till bättre trafik. Detta gör vi som ett led i en större satsning på bussarna som ska köra i trafiken. Det här blir startskottet, när elbussarna i området ser dagens ljus, säger trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).

Regiontrafikråd Kristoffer Tamsons porträtt moderaterna Landsting region Stockholm

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).

92 nya bussar

Totalt rör det sig om 92 bussar av olika storlek. 64 av dem är normalbussar och 28 av dem är så kallade dragspelsbussar.

Alla bussar är fossilfria, fem av dem är elektriska och resten drivs med så kallad biodiesel. Att endast fem av bussarna är elektriska beror enligt Kristoffer Tamsons på att de är begränsade till en depå, eftersom de har särskilda behov.

– Man måste börja nånstans och vi börjar där, precis som vi gjort i Norrtälje. Det ligger helt i vår målbild om att leda miljöutvecklingen i kollektivtrafiken.

Wifi, telefonladdare och bättre information

Enligt SL är målet att alla bussar ska utrustas med trådlöst internet, laddningsuttag och sensorer för bättre reseinformation.

– Det ska bli ett lyft både vad gäller miljön och komforten för resenärerna. Vi vill erbjuda en växande kollektivtrafik som också kör med nya och moderna bussar. Det ska bli lättare att se om bussen är i tid, vilken linje man sitter på och vilket nästa stopp är till exempel, säger trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).