Så ska bussarna bli snabbare i söderort

10 december träder de nya tidtabellerna i kraft.
Bussar i ytterstan, bland annat nr 172 och 173, ska komma fram snabbare i trafiken.
Goda nyheter för resenärer i Sköndal, Hökarängen och Gubbängen: Busslinjerna 172 och 173 ska trimmas genom åtgärder för att förbättra framkomligheten. 
Målet är kortare restid och pålitligare bussar. 

Stombussarna i innerstan går punktligare och snabbare än tidigare. De senaste årens åtgärder för att öka framkomligheten har haft effekt, enligt ny utvärdering. Nu är en liknande satsning på gång utanför tullarna.

– Kortare, mer tillförlitliga och mer bekväm resor, säger Mattias Lundberg, avdelningschef på Stockholms stads trafikkontor, om målet.

Ett trimningspaket för linje 172, 173, 176, 177, 178 och 179 ska upp till beslut i trafiknämnden. Projektet sträcker sig år 2017-2021. Mattias Lundberg på trafikkontoret säger att åtgärder kommer att göras på en eller två linjer per år.

Den vanligaste åtgärden för att kapa restiden för bussarna i innerstan har varit att inrätta reserverade körfält. Två minuter kortare restid i morgonrusning blev resultatet med bussfält på S:t Eriksgatan mellan hållplatserna Fleminggatan och S.t Eriksplan, enligt utvärderingen. Andra åtgärder som kan öka framkomligheten är till exempel skyltning om förbud att svänga för bilister, trimmade trafiksignaler och hårdare övervakning av bilister och andra fordon som står på hållplatser och bussfält.

– Det har stor effekt per krona, konstaterar Mattias Lundberg på trafikkontoret.

Hållplatsernas utformning och placering är andra punkter som ska ses över. Till exempel kan det finnas tid att vinna om resenärerna kliver på bussen snabbare. Kanske kan det i högtrafik bli bussvärdar som kollar biljetten redan på hållplatsen innan bussen stannat där.

Kan hållplatser försvinna när ni gör en översyn? 

– I ytterstan kommer inte det att vara lika aktuellt. Det kan vara någonstans som det sker. Generellt ligger hållplatserna inte så tätt där. I innerstan var det en mer aktuell fråga, förklarar Mattias Lundberg.

Fakta

Busslinjer som påverkas

Satsningen inleds med 170-bussarna.

För söderorts del innebär det linje 172 från Skarpnäck mot Norsborg – via Sköndal, Hökarängen, Gubbängen, Högdalen och Huddinge, och linje 173 från Skarpnäck till Skärholmen – via Sköndal, Hökarängen, Bandhagen och Älvsjö.

 

Källa: Trafikkontoret