Byt område
Bygget av Haningeterrassens bussterminal är två år försenat.
Kostnaden av den försenade bussterminalen kostar 188 miljoner, staten är huvudfinansiär.

Busstationen två år försenad: ”Oacceptabelt”

Nyheter / Trafik Den nya, underjordiska bussterminalen – Haninge bussterminal – i Haningeterrassen skulle vara färdig för öppning denna sommar.
Men bygget har knappt satt igång. Nu väntas bussterminalen vara klar tidigast 2019. Reaktionerna är starka.

Handenborna får fortsätta vänta på sin påkostade bussterminal.

Enligt planerna skulle den börja byggas i början av 2015 och vara helt färdig för öppning denna sommar.

Sedan försenades byggstarten till början av 2016. Sedan försenades den ett år till.

Nu har rivnings- och schaktningsarbetet precis börjat, två år efter tidsplanen.

Vy från kommunhuset. Just nu arbetar fyra grävmaskiner för fullt. Bygget av 18-våningshuset Blicken i mitten.

Vy från kommunhuset. Just nu arbetar fyra grävmaskiner för fullt. Bygget av 18-våningshuset Blicken i mitten.

Hösten 2014 stängde gamla bussterminalen ned.

De temporära busshållplatserna längs Gamla Nynäsvägen skulle bara användas som längst 2017 ut. Nu kommer de behöva användas betydligt längre.

Handens station är en av de mest trafikerade i södra länet. Enligt SL:s senaste siffror (2015) stiger 13 300 resenärer av i Handen varje vardag, 13 400 stiger på.

Förseningen är djupt olycklig för bussresenärerna.
Göran Svensson (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande

När Mitt i är ute i det blåsiga, kylslagna aprilvädret är det tydligt att bussresenärerna börjar tröttna på att springa mellan tåget och de tillfälliga busshållplatserna.

– Det är jobbigt att busshållplatserna plötsligt hamnat här, säger Victor Blom, 25, som ofta pendlar mellan Handen och universitetet.

Redan på förhand visste byggherrarna att de befintliga garagen och ledningarna i marken skulle försvåra arbetet.

Insatta kommunkällor säger till Mitt i att Vattenfall i ett väldigt sent skede, först efter detaljplaneprocessen, informerat kommunen om att de hade sina ledningar under den planerade byggnationen.

 

Resenärer med buss ska till eller kommer från pendeln måste ta sig till Gamla Nynäsvägens tillfälliga busshållplatser.

Resenärer med buss ska till eller kommer från pendeln måste ta sig till Gamla Nynäsvägens tillfälliga busshållplatser.

Nu medger politiken att förseningen är ett stort problem.

– Förseningen är djupt olycklig för bussresenärerna. Gamla Nynäsvägens tillfälliga busshållplatser ligger bra långt från pendeltåget, och folk har väldigt långt att gå. Vi får in en hel del synpunkter om det, säger Göran Svensson (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Håkan Karlsson, teknisk direktör på Sveanor som är den största fastighetsägaren i Haningeterrassprojektet och som bygger bussterminalen åt SL, menar att upphandlingsproblem är en stor förklaring.

Först i december 2016 kunde vi teckna avtal med huvudentreprenören Strabag
Håkan Karlsson på Sveanor, som bygger bussterminalen åt SL

– Vi skulle haft in anbud i början på maj 2016, men marknaden för anläggningsentreprenader är stekhet. Det finns så många stora pågående anläggningsprojekt just nu i Stockholm, och vi fick inga anbud. Först i december 2016 kunde vi teckna avtal med huvudentreprenören Strabag, säger han.

 

Brf Blicken.

Brf Blicken, på 18 våningar, blir det första bostadshuset i Haningeterrassprojektet och blir Haninges högsta när det står klart nästa år,  högst upp är man 115 meter över havet.

 

Han vill betona att man just nu inte ligger fel i projektet med entreprenaden, säger han.

– Men Haningeterrassprojektet har sina tekniska utmaningar och upphandlingsutmaningar. Det är 3D-fastighetsbildningar, bussterminal och bostäder ovanpå. Det är mycket som ska göras. Men vi är tvungna att leva i nuet, säger han.

När tror du nu att bussterminalen står helt klar?

– Jag tror den är helt klar till årsskiftet 2018/2019.

Kommunens projektledare Karin Österdahl är mer pessimistisk, och skriver i mejl till Mitt i Haninge att hon tror att bussterminalen är inredd och klar först vid slutet av 2019.

Etapp 2 och 3 i Haningeterrasprojektets bostadsbyggande planeras ha byggstart innan sommaren. De ska heta Brf Framtiden, och vetter mot Gamla Nynäsvägen.

Etapp 2 och 3 i Haningeterrasprojektets bostadsbyggande planeras ha byggstart innan sommaren. De ska heta Brf Framtiden, och vetter mot Gamla Nynäsvägen.

 

Sven Gustafsson (M), stadsbyggnadsnämndens andre vice ordförande, är kritisk till hur projektet hanteras.

– Detta är ett av Haninge kommuns största prestigeprojekt någonsin, och nu ser vi en försening i stadskärnan på två år. Hur man än vrider och vänder, är det en oacceptabel försening, säger han.

När Haningeterrassprojektet drog igång för två år sedan fanns ständigt löpande information på projektets egen hemsida, säger Sven Gustafsson.

Något har kollapsat och det vill kommunen inte skylta med
Sven Gustafsson (M), andre vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden

– Nu finns det ingen information att tala om. Och jag förstår varför, något har kollapsat och det vill kommunen inte skylta med.

Han tycker även att det handlar om trygghet.

– Sedan över ett år tillbaka kan invånarna inte ta sig från tåget till bussen tryggt på kvällarna. Även om kommunen inte är ytterst ansvarig i projektet, så måste kommunledningen informera om den stora förseningen. Jag tycker man sviker Haningeborna som det är nu, säger Sven Gustafsson.

 

Resenärer med buss som ska till eller kommer från pendeln måste ta sig till Gamla Nynäsvägens tillfälliga busshållplatser.

Resenärer med buss som ska till eller kommer från pendeln måste ta sig till Gamla Nynäsvägens tillfälliga busshållplatser.

 

Detta får också plats i projektet.

 

MITT I FRÅGAR: ÄR DET JOBBIGT ATT VARA UTAN RIKTIG BUSSTERMINAL?

Sanna Carrigan, 27, Dalarö:

Sanna Carrigan.

”Det är ju irriterande när man ska till jobbet. När jag jobbar åker jag kollektivt varje dag, och jag bor dessutom på Dalarö. Bussarna från Dalarö och hit går inte så ofta och är alltid sena. Då blir det extra tajt när man tvingas springa härifrån ner till perrongen för att inte missa tåget.”

Victor Blom, 25, Handen:

”Ja, jag brukar ta tåget in till universitetet och det är jobbigt att busshållplatserna plötsligt hamnat här. Det var mycket bättre förut, så jag hoppas att bussterminalbygget går snabbt nu.”

Ann-Christin Johansson, 70, Handen

”Ja. Folk tvingas ju springa rakt över gatan i dag för att hinna med tågen. Det blir skönt när nya bussterminalen är klar så man har tåget och bussarna intill varandra igen. De tillfälliga busshållplatserna fungerar okej, men det har ju lett till ökad bustrafik på Gamla Nynäsvägen. Det kan vara köer ända från rondellen Arkens väg/Örnens väg och hit, och bussarna står och spyr ut sina avgaser.”

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Haninge

Sport

Tre Kronor hyllades på Sergels torg

Nya Vikingaskolan blir snygg och modern – men för liten skriver Mitt i Haninges reporter Filip Magnusson
Krönika

KOMMENTAR: ”Viktigt att kommunen bygger rätt”

Nyheter

Klart: Brandbergsbadet öppet även i sommar

Blåljuskollen Haninge, tisdag, med valborgshelgens blåljushändelser i Haninge
Brott

91-åring bestulen – stöldförsök för 50 000

Insändarskribenten 'Skogen' vill stoppa skövlingen av gammelskogen i Haninge
Debatt

”Stoppa skövla Haninges gammelskog”

Morgonkollen, söndag
Morgonkollen

Helikopterjakt efter skottlossning i Rinkeby