Skitig bussterminal upprör Täbyborna

Flera Täbybor har klagat på att bussterminalen varit skitig.
Flera Täbybor har klagat på att bussterminalen varit skitig.
Täby centrums bussterminal har varit dränkt i sopor i flera månaders tid. Nu byter Arriva, som ansvarar för terminalen, entreprenör för andra gången på kort tid.

De senaste månaderna har det regnat in klagomål på städningen av Täby centrums bussterminal. Enligt flera passagerare har det stundtals varit så illa att fulla soppåsar legat kvar i flera veckor.

Ansvaret för skötseln av terminalen ligger på SL:s entreprenör Arriva. De har i sin tur anlitat en annan entreprenör för att genomföra städningen.

Christer Ekelund är kommunikationschef på Arriva. Han känner till problemen.

– Vi fick in flera klagomål om det, när det inte blev bättre så bytte vi entreprenör, säger han.

Bytet skedde den förste oktober i år. Men trots det fortsatte problemen, och klagomålen har fortsatt att komma in. Därför kommer Arriva återigen ta in en ny entreprenör.

– Vi upphandlar nu en ny entreprenör och tydliggör ansvaret, säger Christer Ekelund.

Dessutom ska företaget sätta upp papperskorgar och så ska städningen utökas till att gälla alla dagar.