”Bussturerna bör bli tätare – inte glesare”

Mälarhöjdsbon Kerstin Fröjd gillar inte att turerna med buss 153 blir glesare.
Kerstin Fröjd reser med buss 153 till Västerbroplan eller Fridhemsplan varje morgon. Hon gillar inte att turerna blir färre.
Turerna med buss 153 blir glesare den 11 december 2016.
Den 11 december blir bussturerna med 153:an ännu glesare. På två år har antalet turer minskat från sex till fyra timmen.
Buss 153 mellan Bredäng och Fridhemsplan får glesare bussturer – igen.
– Turerna borde bli tätare i stället, säger resenären Kerstin Fröjd.

För bara ett par år sedan var buss 153 nedläggningshotad, med motiveringen att den till stora delar går parallellt med t-banans röda linje. Men både lokalpolitiker och resenärer protesterade och framhöll att buss 153 är hårt belastad både under morgonrusningen och eftermiddagsrusningen.

Protesterna gjorde att SL ändrade sig. Linjen fick vara kvar, men trafiken glesades ut från 10-minuterstrafik till 12-minuterstrafik.

Nu är det dags för ännu en neddragning. Från och med den 11 december är det 15-minutertrafik som gäller. På två år har alltså antalet bussturer med 153:an minskat från sex till fyra i timmen.

Inte bra, tycker resenärers Kerstin Fröjd, som Mitt i träffar vid busstationen i Mälarhöjden strax efter klockan halv 8 på morgonen.

– Ska de göra turerna glesare igen?! De borde bli tätare i stället. Det blir mer och mer folk på den här bussen. Det verkar som om allt fler upptäcker den och har den som alternativ till tunnelbanan som är väldigt trång på morgnarna. Jag får sittplats men längs med vägen blir bussen full, säger hon.

Kerstin Fröjd hoppar på bussen i Mälarhöjden varje morgon och reser till Västerbroplan eller Fridhemsplan. Många gör alltså samma val. Dels på grund av trängseln i t-banan, dels för att det sparar tid.

– Jag tar bussen för att det går mycket snabbare än t-banan, säger Alicia Bladström, 16, som tar 153:an in till skolan i stan nästan varje morgon.

Kerstin Fröjd påpekar också att förorterna nu förtätas. Både i Bredäng och i Hägersten-Liljeholmen är bostadsbyggen på gång.

– Då blir det ännu fler resenärer, och då behövs fler bussar, säger hon.

Förändringen för buss 153 ingår i ett stort paket om nästa års kollektivtrafik, som landstingets trafiknämnd fattar beslut om den 25 oktober. Förändringarna innebär att 78 bussturer får ökad turtäthet och 35 minskad. Som helhet gör SL alltså en satsning på busstrafiken.

– Detta är alltid ett litet dragspel, detta med linjedragning. Någon linje kanske får utökade turer, någon kanske får mindre turer, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons menar också att landstinget fått ägna de senaste 1,5 åren åt  ”städarbete” sedan den rödgröna oppositionen och SD underkänt en höjning av SL-taxan 2015. Det gjorde att de borgerliga, som regerar i minoritet i landstinget, inte fick igenom en höjning då.

Nu blir det i alla fall en höjning. I januari 2017 höjs priset på ett månadskort med 40 kronor till 830 kronor. Priset för enkelbiljetter höjs också.

– Trafikförändringarna sker mot bakgrund av det senaste 1,5 årets städarbete vi tvingats till efter Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas uppgörelse om SL-taxan. Vi har nu vänt röda siffror till svarta siffror, SL har överskott, vi har fast mark under fötterna och stabila framtidsutsikter. Som en del i detta börjar vi nu också presentera framtidssatsningar i trafiken, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

 

Fakta

Fler lördagsturer på busslinje 173

Bland de linjer som får ökad turtäthet finns linje 173, mellan Skarpnäck och Skärholmen. Mellan klockan 18 och klockan 19.30 på lördagar kommer bussarna att gå var 15:e minut i stället för med dagens 30-minutersintervaller.

Källa: SL