Cheezus, vad många tunnlar under stan!

Stockholm blir mer och mer som en schweizerost - full av hål och tunnlar. Det blir allt svårare att få plats med nya. Men hur många tunnlar tål staden?

 Det myllrar av tunnlar under Stockholm. Det är de som försörjer länet med vatten, el och kollektivtrafik. Bara vägtunnlarna utgör 2,1 mil.

Och behovet av underjordiska vägar bara växer.

– Ju tätare vi bor desto mer behöver vi bygga under jord. Det blir fullare och fullare där nere, säger Helena Sundberg, regionchef och ansvarig för vägtunnlar på Trafikverket.

Om knappt två veckor invigs ett av de största projekten – Citybanan som löper mellan Stockholm Södra och Tomteboda.

När diskussionerna om bygget satte- igång på 70-talet var planen att bygga ett extra spår på ytan, det så kallade Tredje spåret. Men det ansågs inte vara nog. Lösningen blev en sex kilometer lång tunnel.

Citybanans Norrmalmstunnel. Foto: Mikael Ullén

För att ge rum åt spåren har 4,3 miljoner ton berg sprängts bort.

– Det blev så klart både dyrare och svårare, säger Maria Bergman, Trafikverkets projektledare för projekt -City-banan.

Placerade tunnel på pålar – på sjöbottnen

Den största tekniska utmaningen var passagen mellan Riddarholmen och Södermalm, genom Riddarfjärden. Där tvingades Trafikverket bygga en så kallad sänktunnel, som konstruerades ovanför jord och sänktes ned under vattnet.

– Men på botten fanns det ett cirka 20 meter tjockt lager av lera. Vi var tvungna att borra ner pålar genom leran till berget för att kunna placera tunneln på dem. Det var jätteknepigt, säger Maria Bergman.

Att bygga tunnlar kan ställa till det även på ytan. För att få lov att dra en tunnel under Stockholm krävs detaljerad planering för allt från buller till trafik.

Under bygget av Förbifartens 16 -kilometer långa tunnel har Trafikverket tvingats stänga av stora delar av trafiken vid Kungens Kurva. För stockholmarna innebär det timslånga köer och höga bullernivåer.

Blir allt mer trångt under jord

–  I dag när vi har en väldigt hög bebyggelsetakt för både infrastruktur och bostadsbyggande. Det pågår en förtätning på alla plan och det gör att vi har en stor utmaning för att få saker att gå ihop, säger Helena Sundberg.

Hur mycket tunnlar tål Stockholm?

–  Jag är övertygad om att vi kan bygga fler tunnlar i framtiden, men var och hur är en annan fråga. För varje tunnel-projekt som tillkommer krävs större anpassning.

Även om vägnätet under jord är vidsträckt är informationen om tunnlarna mer begränsad. Här finns hemliga ytor som ägs av exempelvis Försvaret. -Faktum är att i princip ingen vet exakt vad som finns där nere.

Borrteamet skpr igenom berget under Södermalm. Den sex kilometer långa tunneln invigs den 10 juli och har kapacitet för 24 tåg i timmen. Foto: Hans Ekestang

Även det ställer till med problem i planeringen.

– Det är alltid en utmaning att hitta ställen där man kan ta sig fram. Det kan vara känslig information som man inte får reda på förrän det är skarpt läge. Då får man planera om, säger Helena- Sundberg.

Hur ser det ut under Stockholm om 50 år?

– Det är svårt att förutsäga. Men det är dyrt att förlägga saker i tunnel jämfört med på ytan. Jag kan tänka mig att man försöker hitta andra lösningar. När det blir fullt där nere måste det ju byggas ovan jord.

Fakta

Nio nya hål i osten:

1

Citybanan. Den sex kilometer långa pendeltågs-
tunneln invigs 10 juli och har kapacitet för 24 tåg
i timmen.

2

Gula linjen. Den nya tunnelbanelinjen ska
stå klar 2025 och trafikera sträckan
Odenplan–Arenastaden (Solna). Tunneln
blir 4,1 km lång.

3

Blå linjen. Tunnelbanans blå linje förlängs från
Kungsträdgården via Södermalm till Nacka C.
Bygget planeras starta 2018/2019 och tar
mellan sju och åtta år att färdigställa.

4

Avloppstunneln. En ny tunnel ska leda avloppsvattnet mellan Bromma och Henriksdal och Nacka. Totalt blir det 15 kilometer tunnel.
Beräknas stå klar 2024.

5

Roslagsbanan till city. Roslagsbanan förlängs
från Universitetet till Stockholms centralstation
via Odenplan. Bygget ska påbörjas senast
2026.

6

Förbifarten. Förbifartens längsta tunnel
är 16 km lång och löper mellan Kungens
Kurva via Lovön och Grimsta till Hjulsta.
När Förbifarten är klar 2025 blir det en av världens
längsta vägtunnlar.

7

Östlig förbindelse. En tunnel på mellan sex och åtta km ska binda samman Norra och
Södra länken. Kan stå klar 2031.

8

Tunnelbana mellan Fridhemsplan
och Älvsjö. Den nya tunnelbanan
får sex stationer, bland annat i Årsta
och Östberga. Bygget kan starta 2026.

9

Tvärförbindelse Södertörn. En trafikled mellan Fittja och Jordbro ska byggas
i en tunnel under Flemingsbergsskogen. Trafikleden står klar 2026.

…och två tunnlar som slopades:

Blasieholmsleden. Förslaget togs fram under 50- och 60-talet och bestod av en tunnel mellan Skeppsbron och Strandvägen med upp- och nedfarter i Museiparken. 

Rådmansleden. Skulle gå mellan Fridhemsplan och Lidingövägen, med en tunnel under Kronobergsparken. Båda tunnlarna slopades i Cityplanen 1977.

Källa: Trafikverket/Stockholm Vatten
Fakta

Stockholms tunnlar

 

  • Muskötunneln, 2895 meter lång
  • Blekholmstunneln,  350 meter lång
  • Eugeniatunneln, 235 meter lång + cirka 235
  • Hundra knutars backe, 251 meter lång
  • Finnbergstunneln, 280 meter lång
  • Fredhällstunneln, 210 meter lång
  • Karlbergstunneln, 177 meter lång
  • Klaratunneln, 850 + 500 meter lång
  • Lindötunneln, 178 meter lång
  • Löttingetunneln, 1100 meter lång
  • Norra länken, 3 kilometer lång på längsta sträckan
  • Rinkebytunneln, 300 meter lång
  • Ryssbergstunneln, 300 meter lång
  • Stuvstatunneln, 193 meter lång
  • Södra länken, 4,6 kilometer
  • Söderledstunneln 1520 (norrgående) respektive 1580 (södergående) meter lång
  • Tenstatunneln, 300 meter lång
  • Tomtebodatunneln, 102 meter lång
  • Törnskogstunneln, 2 071 meter lång
  • Åkersbergatunneln, 244 m lång
  • Häggvikstunneln: 300 meter lång.

Totalt: 21471 meter

Källa: Trafikverket