Singelolyckor vanligast bland cyklister i Haninge

Cyklister på Gamla Nynäsvägen i Handen.
Cyklister på Gamla Nynäsvägen i Handen.
Oaktsamma bilister och trängsel på cykelbanorna är inte de enda farorna för Haninges cyklister.
Istället var två tredjedelar av olycksfallen singelolyckor, visar siffror från de tre senaste vårarna.

Vårens första soliga dagar markerar starten på cykelsäsongen för många. Samtidigt ökade cykelolyckorna i länet med 17 procent, visar siffror från det första halvåret 2018.

I Haninge rapporterades totalt 30 olyckor med skador eller dödsfall in de senaste tre vårarna. Det visar statistik från mars, april och maj 2016-2018, enligt Transportstyrelsens olycksregister Strada.

Flest singelolyckor

I två av tre fall rörde det sig om singelolyckor. I resten av fallen var mopeder, motorfordon eller andra cyklar inblandade.

Siffrorna baseras på rapporter från polis och akutsjukvård. Mindre allvarliga olyckor där ingen skadats eller dödsfall som orsakats av sjukdom har uteslutits.

Enligt Anna Niska, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är singelolyckorna överrepresenterade även nationellt.

– Ofta är det en händelsekedja som ligger bakom. Vår uppgift är att ta fram vad som är kopplat till vägmiljön och där handlar det mycket om drift och underhåll. Gör man åtgärder där utifrån cyklisternas behov är det inte bara bra för olycksbilden utan det blir också mer attraktivt att cykla, säger hon.

”Mörkertalet är väldigt stort”

Olyckorna kan orsakas av till exempel utformningen av kantstenar eller ett betonghinder som är tänkt att göra så bilar inte kan köra på cykelbanor, men i stället blir en fara. En felplacerad stolpe eller en otydlig skyltning vid ett vägarbete är andra exempel. En av de vanligaste orsakerna är halkan, uppger Anna Niska.

– På is och snö men också till följd av att sanden ligger kvar på våren. Därför är det viktigt att sopa undan så snabbt det bara går.

Betydligt fler skadas än vad statistiken visar.

– Mörkertalet är väldigt stort, särskilt när det gäller singelolyckorna. I de allra flesta fall borstar man av sig och går hem. När vi ser det som ett stort problem är det därför egentligen ännu större.