Ny cykelväg byggs i Ursvik i höst

Ny cykelgata på Ursviksvägen till hösten 2019. Fotot 6 maj 2019. cykling Ursvik Ursviksskolan cykel
Enkelriktade cykelfält i bägge riktningarna kommer att anläggas på vägbanan.
Markerade fält ska göra Ursviksvägen säkrare för cyklister.
Meningarna om ändringen av vägen går dock i sär. "Det är redan trångt som det är" tycker Philip som bor intill vägen. "Att tänka på säkerheten för cyklister är alltid jättebra" tycker Anders som cyklar här flera gånger i veckan.

Ursviksvägen genom Lilla Ursvik är smal och mycket trafikerad, här kör i snitt 1250 fordon per dygn. Samtidigt är det många cykelpendlare och barn som cyklar här dagligen för att ta sig till Hallonbergen, Ursviks motionsområde och Ursviksskolan.

Jag tror det blir svårt att få plats både med bilväg och cykelväg

Philip

Stadsmiljö- och serviceförvaltningen har därför utrett hur vägen skulle kunna göras säkrare för cyklister. De har landat i att det enklaste och smartaste är att anlägga enkelriktade cykelfält i bägge riktningar på vägbanan för att markera var cyklisterna ska köra.

Cykelfälten kommer att markeras med röd asfalt och linjer. Blilister kommer dock få köra ut på cykelbanan för att få plats att mötas.

Körbanan är i dag 6-9 meter bred. De nya cykelfälten kommer att bli markerade med röd asfalt och linjer. Foto: Maria Lilja

Delade meningar om omgörningen

Över de södra tvärgatorna intill Ursviksvägen kommer också upphöjda passager för fotgängare, att byggas. Timglashållplatsen intill Urviksskolan tas också bort och blir en körbanehållplats precis som den andra hållplatsen på sträckan.

Cykelfälten är tänkta att bli två meter breda och enkelriktade – ett åt varje håll på vägbanan. Illustration: Sundbyberg stad

Körbanan är i dag 6-9 meter bred. Philip som bor intill Ursviksvägen tycker därför att vägen är för smal för att göra särskilda cykelgator på.

– Det skulle fungera om vägen var bredare, det är trångt redan som det är här, så jag tror det blir svårt att få plats både med bilväg och cykelväg. Barnen cyklar dessutom oftast på trottoaren, vilket också är säkrare för dem, säger han.

Att tänka på säkerheten för cyklister är alltid jättebra.

Anders Andrén

Anders Andrén, en hängiven cyklist som kör närmare 400 mil om året tycker däremot att planen med markerade cykelgator är en klok idé.

– För mig känns det ganska säkert som det är nu, men barn vinglar ju mer. Att tänka på säkerheten för cyklister är alltid jättebra. Det blir perfekt med målade ytor här på vägen, säger han.

Timglashållplatsen intill Urviksskolan tas bort och blir en körbanehållplats. Foto: Maria Lilja

Arbetet påbörjas i höst

Förändringarna av gatan kommer att göras mellan Grahamsvägen och Enköpingsvägen och beräknas kosta 2,55 miljoner kronor.

När beslutet om Ursviksvägen klubbades på stadsmiljö- och tekniska nämndens möte i förra veckan tyckte (MP), (M) och (KD) att frågan behövde utredas vidare då det nu blir så att cykelbanorna försvinner ut i körbanorna i samband med busshållplatserna. Det förslaget röstades dock ner och omgörningen av gatan kommer nu påbörjas under hösten.