Cyklisternas värsta plats på Östermalm ska fixas

Gitte Martinsson tycker inte korsningen på Nybroplan  är kul.
Gitte Martinsson tycker inte korsningen på Nybroplan är kul.
Trångt, rörigt och bilar i cykelfälten.
Sträckan Birger Jarlsgatan – Stureplan – Nybroplan upplevs av många cyklister som riktigt stökig.
Nu ska staden utreda hur det kan bli lättare att hoja på platsen.

Vilka ställen är egentligen svårast att cykla på i stan – den frågan ställde vi i Facebook-gruppen Cykla i Stockholm med drygt 6 600 medlemmar.

På Östermalm var det inget tvivel om att Birger Jarlsgatan förbi Stureplan och ner mot Nybroplan är cyklisternas minst älskade plats. Här är några omdömen:

”Birger Jarlsgatans ”cykelfält” och ”cykelbanor” i bägge riktningar från Svampen ner till Nybroplan är riktigt usla. Så usla att de borde fräsas bort tycker jag.”

Jag cyklar omvägar hellre än att cykla Birger Jarlsgatan mellan Stureplan och Nybroplan. Söderut är det smalt och cykelfältet lutar, norrut riskerar man att få en bil i sidan.”

”Jag höll på att bli påkörd (mitt fel, men jag var överväldigad av alla olika signaler i alla riktningar) vid Dramaten.”

När Mitt i Östermalm åker ut till Nybroplan kommer Gitte Martinsson cyklande söderifrån på väg mot Östermalms torg.

Vad tycker du om den här korsningen?

– Den är inte alls kul. Den borde göras om. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att man ska ta sig över. Jag går över och leder cykeln, säger hon.

Vad tycker du annars om cykelsituationen i Stockholm?

– Det är bra om det blir mindre bilar och fler som cyklar. För oss som cyklar är det viktigaste att det inte står bilar parkerade på cykelbanorna. Ibland är det besvärligt att cykla, med taxibilar som kan slå upp dörren ut mot cykelbanan.

Stadens lösningar

Just parkerade taxibilar i fälten är en annan irritation för cyklisterna på sträckan. Men nu kan det vara på väg att bli bättre för trafikkontoret lägger just nu 600 000 kronor på att utreda hur sträckan kan förbättras.

– Vi utreder flera olika sträckningar från Valhallavägen ner till Nybroplan för att det ska enklare och säkrare att cykla, säger Joakim Boberg, trafikplanerare som samordnar cykelplaneringen på trafikkontoret.

Det som utreds är dels en ny och separerad cykelbana längs Humlegården på Engelbrektsgatan, men även på Nybroplan utreds åtgärder för att öka framkomligheten och säkerheten.

– Ambitionen är att förbättra med bredare cykelbanor och mer ihopkopplade cykellösningar där, säger Joakim Boberg.

Plan för hela City

Utöver dessa utredningar finns det även separata planer för Birger Jarlsgatan – förslag som tagits fram i det staden kallar ”Trafik- och gatumiljöplanen för city”.

– Där finns  förslag om nya sammanhängande cykelbanor längs Birger Jarlsgatan mellan Nybroplan och Stureplan, säger Joakim Boberg.

När åtgärderna kan komma på plats är dock för tidigt att säga.

– Det finns inga bestämda tidsplaner för det, säger Joakim Boberg.

 

Fakta

Fler röster om sträckan i Facebook-gruppen Cykla i Stockholm

”Birger Jarlsgatans ”cykelfält” och ”cykelbanor” i bägge riktningar från Svampen ner till Nybroplan är riktigt usla. Så usla att de borde fräsas bort tycker jag.”

Visserligen kort snutt, men cykelvägen som går mellan de parkerade taxibilarna och Riche borde dras om så att den går utanför bilarna istället.”

Jag cyklar omvägar hellre än att cykla Birger Jarlsgatan mellan Stureplan och Nybroplan. Söderut är det smalt och cykelfältet lutar, norrut riskerar man att få en bil i sidan.”

Nybroplan. Hela korsningen utanför dramaten. Folk kommer gåendes, cyklandes eller på andra motorfordon från alla håll å kanter. Där får man se upp.”

”Jag höll på att bli påkörd (mitt fel, men jag var överväldigad av alla olika signaler i alla riktningar) vid Dramaten.”

”Händer det nån gång att cykelbanorna vid Stureplan inte är fulla av parkerade taxibilar?”

”Nybroplan är också hemskt. Jag lyckas inte ens begripa hur det är tänkt att man ska cykla där. I alla fall inte om man tänker svänga vänster.”