”Det är en tidsfråga innan det smäller”

Utanför ridskolan delar hästar, gående, cyklister och bilister på samma utrymme.
Utanför ridskolan delar hästar, gående, cyklister och bilister på samma utrymme.
Cyklisterna kommer i hög fart ner för Huvudsta allé.
Cyklisterna kommer i hög fart ner för Huvudsta allé.
Trafiksituationen utanför Huvudsta ridskola är livsfarlig.
Det menar hästmamman Ingela Pettersson, vars dotter rider på skolan.
– Det är en tidsfråga innan det smäller. Frågan är bara om det är en häst, en bil eller ett barn som bli påkörd av en cyklist.

Det är måndag kväll, klockan är strax efter fem på kvällen. Utanför Huvudsta ridskola rider en karavan av unga tjejer fram på kvällsritt. Samtidigt kommer en strid ström av bilar som blandas med fotgängare ute på promenad. Nedför backen i Huvudsta allé svischar cyklisterna fram i högt tempo.

Att så många olika människor och trafikslag samsas på en liten yta leder ofta till konflikter, menar mamman Ingela Pettersson, vars dotter rider på skolan. Framförallt är det cyklisterna som måste lära sig att ta hänsyn, menar hon.

– Folk cyklar extremt fort, ibland är det som att korsa E4:an. Det är cykelpendlare, gamla, unga, herrar, damer, och alla kör så fort de kan, de vill få upp farten i nedförsbacken, säger hon.

Nu har hon och flera andra föräldrar fått nog och kräver åtgärder för att få ner hastigheterna utanför ridskolan.

– Alla är jätteupprörda. Det är en tidsfråga innan det smäller. Frågan är bara om det är en häst, en bil eller ett barn som bli påkörd av en cyklist.

För att få ner hastigheterna vill hon att staden bygger en chikan – det vill säga två tätt på varandra följande kurvor – som skulle tvinga folk att sakta ner.

Sedan tidigare finns en skylt på platsen som säger att cykelbanan upphör, det vill säga att man fortsätter cykla i blandtrafik. Då måste man följa ordinarie hastighetsbegränsning som är 30 km/h.

I somras gjordes nya åtgärder på platsen, berättar Adelinn Persson-Söör, trafikplanerare på tekniska förvaltningen.

– Man har målat rumble stripes, något upphöjda linjemålningar över gång- och cykelbanan, för att göra folk uppmärksamma, menar hon.

Några fler åtgärder är inte planerade. Sträckan är dessutom utmärkt som ett regionalt cykelstråk – Sundbybergsstråket – vilket kräver en viss typ av framkomlighet.

– Att sätta upp bommar eller suggor skulle påverka framkomligheten, och det är inte det som är tanken med cykelstråket, säger hon.