Det här klagar SL-resenärerna mest på

Bristande punktlighet är bland de vanligaste klagomålen. Bilden är från Arrivas första  tid som trafikoperatör i norrort, 2013.
Bristande punktlighet är bland de vanligaste klagomålen. Bilden är från Arrivas första tid som trafikoperatör i norrort, 2013.
Den övervägande majoriteten av klagomålen i norrort handlar om busstrafiken.
Den övervägande majoriteten av klagomålen i norrort handlar om busstrafiken.
På Roslagsbanan har trassel i samband med ombyggnationer orsakat många klagomål.
På Roslagsbanan har trassel i samband med ombyggnationer orsakat många klagomål.
Mitt i har sammanställt vad resenärerna i norrort oftast klagat på under 2016. Inte överraskande handlar missnöjet återkommande om försenade eller uteblivna bussar och tåg. Men många mer skrämmande upplevelser av kollektivtrafiken döljs bland synpunkterna SL får in.

Klagotoppen 2016, busstrafik:
1. Information, främst från trafikpersonalen.
2. Punktlighet – försenad trafik, inställda avgångar etc
3. Bemötande – trafikpersonalens kompetens, uppträdande etc
4. Bekvämlighet – trängsel, temperatur, körsätt etc
5. Trafikplanering – tidtabeller, ersättningstrafik etc
6. Trygghet och säkerhet* – nödutrustning, hotfulla situationer, ouppmärksamhet i trafiken etc

På Roslagsbanan rör den övervägande delen av alla klagomål bristande punktlighet och inställda tåg.

LÄS MER:

Kraftig ökning av klagomål på bussar och tåg i norrort

Ansvarige politikern om SL-klagomålen: ”Det går åt rätt håll”

Fakta

Resenärernas egna ord om kollektivtrafiken

1. Information:

”Vissa gånger har vi stått flera stycken som skulle gå av och ropat när bussen kör förbi hållplatsen men den har fortsatt köra ändå. En gång körde den till och med förbi 3 stationer utan att stanna trots att vi stod och skrek”. (Buss 607)

”Kund säger att chauffören för buss 670, vid Vaxholms Kyrka åkte förbi kunden utan att stanna vid hållplatsen. Kunden stod vid hållplatsen och visade tydligt att han ville kliva ombord.” (Buss 670)

”Han vinglade bitvis på vägen, bussens hastighet varierade från 30 till 70 på 70-väg, han missade att stanna en hållplats så att den avstigande fick ropa högt” (Buss 608)

”Vad hände där kunde jag inte höra men när 567an fick grönt körde han och 178 körde förbi honom och tutade allt han kunde och skrek fula ord som dumma jävel och fitta. Jag satt närmast och hörde gott och väl och tror att de andra i bussen också hörde det. Därefter körde han förbi Järfälla kyrkan hållplats utan att stana för en kvinna med barnvagn.” (Buss 178)

”Jag åker linje 607 i princip varje dag, och har ca 4-5 gånger de senaste veckorna blivit väldigt irriterad då bussen ej har stannat vid min hållplats trots att jag tryckt på stoppknappen. Vissa gånger har vi stått flera stycken som skulle gå av och ropat när bussen kör förbi hållplatsen men den har fortsatt köra ändå. En gång körde den till och med förbi 3 stationer utan att stanna trots att vi stod och skrek.” (Buss 607)

”Chauffören noterade inte att kunden satt vid hållplatsen, trots att kunden reste sig upp, chauffören blåste bara förbi utan att ens sänka hastigheten. Ingen ögonkontakt eller något alls”. (Buss 601)

2. Punktlighet:

”Här står vi IGEN. Det då fan att man aldrig kan få komma i tid till jobbet. Jag skall ha kompensation för detta. Nu är fan måttet rågat. Det är ju förseningar varje gång man skall åka.” (Roslagsbanan)

”Skulle ta 622an från Åkersberga station kl 10.50, den kom inte och jag blev sen till min arbetsintervju vilken är inte okej.”

”Buss stannade inte vid hållplats. – Buss passar inte sina tider från Ljusterö Skola till Danderyds sjukhus. Körde även förbi en hållplats när en ville gå av där enligt kund.” (Buss 626)

”Bussen skulle gå 02:56 från Sätra äng men var försenad till ca 03:01 och därför missade vi tunnelbanan i Mörby C. Nästa tunnelbana skulle gå först 30 min senare.” (Buss 697)

”Hej, hur kommer det sig att buss 607 aldrig är i tid i riktning från Danderyds sjukhus? Den börjar ju åka därifrån. Så det är väl rimligt?”

”Jag stod och väntatade på bussen i Vallentuna i en timme med inget svar när ersättnings bussen skulle komma så fick ta taxi” (Roslagsbanan, ersättningsbuss)

”Jag avslutade mitt jobb kl 23:00, Jag väntade på ersättning busen vid stationen från kl 23:15 till 00.00 Sen jag har tagit taxi hem.” (Roslagsbanan, ersättningsbuss)

”Nu börjar jag ledsna på ert skit!!! Vad fan är det frågan om? Sitter i en taxi hem som säkert kostar 800kr…
Det var ju inte min avsikt?! Stod och väntade på 670 bussen som skulle avgå 03:50 men ingen kom?”

”Jag sitter just nu på buss 607 mot Danderyds sjukhus (beräknad avgång från Malla Silfverstolpes Väg ca 11:29). Den var flera minter försenad, och fortsatte köra i extremt långsam fart pga att busschauffören pratade med en kompis som klivit på.”

3. Bemötande:

”Bussen åker från fel hållplats och fel sida av vägen
a 40-50 pers väntar vid hållplats. Bussen avgår istället från hållplats M och svänger sedan in på ordinarie rutt. A
lla passagerare missar bussen…” (Buss 601)

”Avgick från fel hållplats. – Kund ringer in om att buss 627 ställde sig vid fel hållplats på Sollentuna station. Bussen ställde sig på hållplats E (Mot Kista centrum), i stället för A (Mot Täby Centrum) som den skulle åka från egentligen. Bussen avgick 11:01. Detta innebar att kund missade bussen och kommer få vänta i 30 minuter till nästa buss. Detta har hänt ett flertal gånger tidigare, hävdar kund.” (Buss 627)

”Körde jättesakta, ingen blinkers, stannade mitt i Silverdalsrondellen, satt och torkade sig i pannan, verkade förvirrad. Kanske är föraren mår dåligt. Kund är orolig för föraren.” (Buss 607)

”Kund vaknar inte upp på en station utan en bussparkering och föraren erbjuder kund en resa hem med sin privata bil och ställer frågor om kunden har pojkvän. Strax efter att kund har vaknat upp stoppar föraren ner tungan i munnen på kunden.” (Buss 611)

”Busschauffören kör fort och stannar inte vid hållplatser, kör i mitten av rondellen och är mycket aggressiv. Han stannade mitt i en motorvägsleden för att han missade en hållplats.” (Buss 606)

4. Bekvämlighet:

”…full värme på inne i bussen, påtalat för chauffören, han vet inte var det kommer från och hur stänga av. Blir illmående som passagerare. Även tjut som pågår länge. Har betalar för tre toner och får åka i en rullande bastu med tjutande musik. Kliver av tre hållplatser innan slutdestination.” (Buss 607)

”Jag upplever att chauffören kör vårdslöst, snabbt och ryckigt med många kraftiga inbromsningar och gasningar. Detta leder till att jag två gånger tappar balansen riktigt ordentligt och ena gången far in i en ruta och vagnen håller på att välta”. (Småbarnsförälder på buss 524)

”Bussföraren pratar i mobiltelefon hela vägen till Åkersberga. Snöar kraftigt, han håller i telefonen med handen. Ofattbart!!” (Buss 626)

”Sitter nu på 624 c från murkelvägen , denna buss avsaknar helt värme o bör därför tas ur trafik. Det är – 20 grader ute!! Likadant var det i tisdags , ingen värme på bussen! Chauffören sitter med mössa o halsduk över ansiktet! Är det ok ????” (Buss 624)

”Själva färden var sedan det värsta av allt och han framförde bussen med en alldeles för hög hastighet. Körningen var ryckig och jag var rädd hela färden (vilket förvisso fick mig att spänna fast mig i bussens säkerhetsbälten).” (Buss 627)

”Chauffören satt och pratade i telefonen medans hans körde och betyder att han bara hade en hand på ratten på motorvägen. Han missar avfarten och en annan medpassagerare går fram och säger till han. Han får köra nästan hela vägen tillbaka till Mörby c för att komma på rätt spår igen.” (Buss 605)

5. Trafikplanering:

”Bussen var överfull – som vanligt på kvällen när den bara går en gång i halvtimmen. Denna gång blev tvåsiffrigt antal personer kvar i Kista. Själv stod jag inklämd i gången. Ni kan ju gissa hur det gick när nästa stora folkhop skulle gå på i Akalla.” (Buss 178)

”Hej, varför har ni ändrat i tidtabell och rutt gällande buss 680 och varför har inte information om förestående förändringar gått ut?
Jag har pendlat med denna buss i många år…nu plötsligt har ni infört begränsad rutt med slutstation Danderyd i morgon trafiken!? Ingen info om detta på bussarna och det framgår inte av den tidtabell ni tillhandahåller på nätet… Tryckta tidtabeller fanns inte på bussarna… Förändringen är en försämring eftersom det nu tar längre tid och i det hela försämrad kundservice….” (Buss 680)

6. Trygghet och säkerhet:

”På Hamngatan är hastighetsgränsen 30km/h pga mycket lekande barn, ofta förekommer det att förare kör mycket fortare och olyckor har varit på väg att ske. Denna specifika förare körde i närmare 50 km/h och gasade på ordentligt. Kund är mycket upprörd eftersom detta förekommer så gott som var dag.” (Buss 670)

”Föraren körde alldeles för fort och gasade i kurvorna. Han låg ca 1 meter bakom andra bilar på motorvägen och körde i övergångsmarkeringen långa sträckor. K själv blev mycket illamående och framför allt kändes det otryggt/osäkert.” (Buss 670)

”I morse tog jag bussen 178 från Danderyds Sjukhus kl 9.04 mot Jakobsberg. Föraren har under färden kört mot rött ljus två gånger. Inte så kul att vara passagerare på en sådan färd.” (Buss 178)

 

Klagomålen är ett urval av de som hittills i år kommit in till SL om kollektivtrafiken i norrort. I många fall är SL:s egen kategorisering av synpunkterna inte kristallklar.

Källa: SL, Storstockholms lokaltrafik