Dieselbilar kan förbjudas i innerstan 2022

Dieselbilar kan förbjudas i stan
2022 kan miljözonerna införas i Stockholm.
På fredagen kan regeringens förslag om de hårt debatterade miljözonerna komma.
Svt skriver att en regeringskälla uppger att alla dieselbilar äldre än 2014 kan förbjudas i Stockholms stadskärna.

Miljözonerna har länge varit ett hett ämne i Stockholms trafik- och miljödebatt.

På fredagen klockan 11 offentliggörs regeringens förslag om utformningen av zonerna, något som kommunerna sedan får bestämma om de vill införa eller inte.

Men redan nu läcker uppgifter fram om detaljer i förslaget.

Flyttas fram

Svt erfar bland annat att införandet flyttas fram till 2022. En justering från Transportstyrelsens ursprungliga förslag som pekade på ett införande tidigast 2020.

Men Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP), som länge välkomnat miljözonerna ser positivt på uppgifterna som nu kommer.

– Det är klart att jag gärna sett att de hårdare reglerna infördes redan 2020, men det är bra att vi och stockholmarna får en tydlig tidpunkt att förhålla sig till, säger han.

Uppgifterna ska enligt Svt komma från en regeringskälla och innehåller även detaljer om själva utformningen.

– Ja, nu vet vi ju inte om det här stämmer än, men om det gör det så är det ju i linje med Transportstyrelsens förslag. Jag är glad att beskedet kommer.

Dieselbilarna som kan förbjudas

I den hårdast reglerade zonen, zon 3, kommer bara elbilar och biogasbilar att tillåtas, skriver SVT.

I den mildare zonen, zon 2, kan kommunen – från 2022 – bestämma att alla dieselbilar som saknar den senaste utsläppsklasseneuro 6 inte är tillåtna. I princip är det alla bilar tillverkade före 2014. Men undantag finns och att veta säkert är svårt och snårigt.

Men till exempel skulle en  Volvo V60 laddhybrid från 2015 som kombinerar eldrift och diesel inte godkännas eftersom den bara har miljöklassen euro 5.

Hårt debatterat

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska problematiken ligga bakom framflyttandet till 2022 och frågan ska ha förhandlats ända upp på partiledarnivå, skriver tidningen.

Uppgifterna pekar på att Socialdemokraterna helt ville undanta dieselbilar för att inte stöta sig med alla som de senaste åren köpt en bil likt ovanstående exempel.

Men i stället blev det en kompromiss.

– Som jag förstår det kommer vi från 2020 successivt kunna skärpa kraven på dieselbilarna för att 2022 lägga på de hårdaste kraven, säger Daniel Helldén.

Ämnet har väckt mycket kritik, tror du fortsatt ni kommer stöta på patrull?

– Nej, det tror jag inte. Det här är ju vad många motståndare efterfrågat, en förskjutning som öppnar för anpassning.