Nu kan dina restider kartläggas

Antalet resenärer på färjelinjen Sjövägen har ökat senaste åren
Antalet resenärer på färjelinjen Sjövägen har ökat senaste åren
Dina restider kan börja kartläggas.
Politikerna i Nacka ska inom kort ta ställning till ett förslag om att genomföra återkommande kontroller av framkomligheten i trafiken för gående, cyklister och kollektivtrafik.

Ombyggnaden av Slussen är en bromskloss i trafiken och nästa bromskloss kan bli Sickla.

I en tjänsteskrivelse som politikerna i Nacka är på gång att ta beslut om, föreslås återkommande uppföljningar av framkomligheten i trafiken, för gående, cyklister och kollektivtrafik.

Framkomligheten föreslås följas upp på två sätt.

Först en årlig redovisning av restider för kollektivtrafik, buss och cykel, samt en analys av förändringarna av restider.

Varje kvartal

Den andra redovisningen skulle vara en kortare uppföljning varje kvartal, där kommentarer om särskilda händelser eller pågående projekt uppmärksammas.

 

Fakta

Så var restiderna 2015–2016

Bussarnas framkomlighet på de flesta sträckor var oförändrad mellan 2015 och 2016, förutom sträckan mellan Henriksdal och Slussen

För båttrafiken var restiderna stabila över tid. Det som påverkade restiderna mest var antalet påstigande vid varje brygga

För bilister gick resan mellan Nacka och Norrtull och Nacka och Kista en till två minuter snabbare 2016 jämfört med 2015.

Trafikenheten följde under de två åren upp busslinjerna:

471

410

801

Ersättningsbussarna för avstängda Saltsjöbanan

Båtlinje 80

Tre cykelrutter:

Nacka centrum – Slussen

Nacka centrum – Norra Bantorget

Nacka centrum – Kista.

För bilresorna följdes fem rutter upp:

Nacka centrum – Slussen

Nacka centrum – Norra Bantorget

Nacka centrum – Kista

Saltsjöbaden centrum – Stockholm city

Orminge centrum – Stockholm city

Älta centrum – Stockholm city

En särskild granskning gjordes också av Södra länkens avstängningar

Källa: Trafikenheten, Nacka kommun

De slutsatser tjänstemännen hittills kan dra, framgår av en tjänsteskrivelse, är att framkomligheten för kollektivtrafiken i riktning mot Slussen och på Stadsgårdsleden är begränsad på grund av Slussens ombyggnad. Mellan åren 2016 och 2017 har det lett till ökade kötider mellan Henriksdal och Slussen.

Fler åker färja och cyklar

Under samma period har Sjövägen, pendelbåtlinjen mellan Nacka och stan, fått ”kraftigt ökat resande.” Tjänstemännen konstaterar att även cykeltrafiken ökar. För cyklister är framkomligheten än så länge ”relativt god”.

Av förslaget till beslut framgår att restiderna för Nackaborna de senaste åren främst påverkats av byggprojekt utanför Nackas gränser. Under kommande år väntas resenärerna få räkna med ännu en bromskloss i och med att västra Sicklaön byggs ut.

Hur restiderna ser ut i år, 2017, är för tidigt att säga, säger Emil Hagman, på trafikenheten:

– Till uppföljningen 2018 kommer jämförelsen mellan 2016 och 2017 göras, säger Emil Hagman.

Framkomligheten på flera busslinjer, bland annat ersättningsbussarna som satts in under somrarna när Saltsjöbanan stängts av, har kartlagts sedan tidigare. Foto: Anders Gustafsson