Ny direktbuss mellan Haninge och Gullmars

Haninge får en ny direktbuss till Gullmarsplan
Haninge får en ny direktbuss till Gullmarsplan.
Haninge blir först efter Barkarbystaden med självkörande bussar, enligt Kristoffer Tamsons
Kristoffer Tamsons (M).
Malin Karlsson (Miljöpartiet).
Malin Karlsson (MP).
806:an mellan Söderby i Haninge och Gullmarsplan räddas.
Gullmarsplan.
Haninge får en ny direktbuss till Gullmarsplan. Linje 808 ska gå från Vendelsö, via Trollbäcken, till Gullmarsplan. "Ett nytt värdefullt tillskott för Haningeborna", säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons. Den nya snabblinjen ska bland annat kompensera för att linje 818C (Brandbergens centrum-Stockholm C) tappar fem avgångar under morgonrusningen.

På tisdagen kom alliansen och Miljöpartiet i landstinget överens om den nya kollektivtrafiken från och med 11 december.

Och Haninges pendlare får ett nytt tillskott: direktbussen 808.

Linjen, som i remissen benämnts som linje 807X och som ska utgå från Djurgårdsvägen, ska gå från Vendelsö, via Trollbäcken, till Gullmarsplan och får 10 avgångar i morgonrusningen.

Det är en jätteframgång som verkligen rätar ut flera frågetecken

Kristoffer Tamsons (M) om överenskommelsen om Södertörns direktbussar

– Det är ganska rejält med avgångar i rusningstrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till Mitt i.

Den nya direktlinjen kommer ska bland annat kompensera för att linje 818C (Brandbergens centrum- Stockholm C) får minskad turtäthet med fem avgångar under morgonrusningen.

Som Mitt i berättat tidigare så stod det i september klart att busslinje 806 (Söderby-Gullmarsplan) och buss 869 (Dalarö-Gullmarsplan) blir kvar i sin nuvarande form.

Trafiklandstingsråd ordförande Kristoffer Tamsons (M) tycker att nya 808:an mellan Vendelsö och Gullmars får ”rejält” med avgångar i rusningstrafiken.

Beskrivs som jätteframgång

Det står nu också klart att buss 809 (Svartbäcken-Gullmarsplan), 809C (Svartbäcken-Stockholm C) och 810 (Jordbro-Gullmarsplan) blir kvar enligt sin nuvarande sträckning.

– Jag tror det är ganska efterlängtat att vi och Miljöpartiet landat i den nya trafiken. Nu har vi säkrat upp direktbusstrafiken till och från Haninge kommande år, det är en jätteframgång som verkligen rätar ut flera frågetecken, säger Kristoffer Tamsons.

Vi tycker också att det här är superbra utifrån en hållbar utveckling för Stockholmsregionen.

Malin Karlsson, Miljöpartiet, om den nya busstrafiken

Precis utanför Haninges gränser är det också klart att linje 831 (Länna industriområde-Farsta centrum) får utökad trafik vardagar till Länna, samt samma turtäthet hela dagen.

Linje 840 mellan Handenterminalen och Nacka strand får två nya avgångar i morgonrusningen för att kompensera för Nynäsbanans nya tidsläge.

Klart är också att nattbuss 892, som hittills gått alla nätter mellan Jordbro och Stockholm C, under helgnätter bara kommer trafikera enligt den nuvarande sträckningen när tunnelbanan inte går.

När tunnelbanan går kommer linjen i stället att vända vid Gullmarsplan på helgerna.

Malin Karlsson (Miljöpartiet).

Malin Karlsson (Miljöpartiet) tycker att Södertörnsbussarna är viktiga för Stockholms hållbara utveckling.

Miljöpartiets Malin Karlsson säger såhär om den nya busstrafiken:

– Vi vill erbjuda snabbare resor till Gullmarsplan, och det är väldigt glädjande att kunna leverera kollektivtrafik för resenärer som dagligen reser i hela länet.

– När vi sätter in fler bussar blir det mindre väntetid vid hållplatserna och man kommer snabbare fram till målet. Vi tycker också att det här är superbra utifrån en hållbar utveckling för Stockholmsregionen som växer.

Vi har sett framför oss en riktad satsning på busstrafiken om 110 miljoner kronor.

Kristoffer Tamsons

SL:s ekonomi starkare än på länge

Prognoserna för SL:s ekonomi pekar mot rekordår, enligt Kristoffer Tamsons.

Det möjliggör en satsning på direktbussarna, menar han.

– Vi ser framför oss att vi landar på ett resultat på en halv miljard kronor i år, betydligt starkare än på väldigt många år. Man ska komma ihåg att vi hade ett latent underskott på en halv miljard kronor för några år sedan. Pengarna vi har nu ska vi inte lägga på hög, det ska gå till framtida investeringar, utbyggd pendeltågstrafik, tunnelbana och annat, säger han.

806:an mellan Söderby i Haninge och Gullmarsplan räddas.

Gullmarsplan.

På kort sikt är pengar till utökad busstrafik för resenärerna en viktig del, menar Kristoffer Tamsons.

– Vi har sett framför oss en riktad satsning på busstrafiken om 110 miljoner kronor. 50 miljoner på helt ny och utbyggd trafik och 60 miljoner på att säkra upp direktbusstrafiken, bland annat på Södertörn, och vi landar ganska väl i de siffrorna,  säger han.

Turerna dras ned på 12 linjer i länet

Fler avgångar på Nynäsbanan blir det dock inte för Haninges del.

Och i trafiken i övrigt i länet då?

Jo, i 16 av länets kommuner får 64 busslinjer utökat antal turer.

Totalt startas sju helt nya busslinjer, samtidigt dras turerna ned på totalt tolv busslinjer.

Anledningen, enligt SL, är bland annat att ny spårtrafik ersätter bussar på vissa sträckor.

Andra orsaker som SL uppger är minskat antal resenärer, eller att turer täcks upp av andra bussar.

Fem busslinjer försvinner helt i länet och ersätts med nya linjenummer eller nya linjesträckningar på befintliga linjer.





Fakta

Här är de nya bussförändringarna i Haninge

Nya direktbussen 808 (Vendelsö-Gullmarsplan):

Den nya linjen får 10 avgångar i morgonrusningen. Ska endast trafikera endast Vendelsö-Trollbäcken-Gullmarsplan och endast hållplatserna Djurgårdsvägen, Sågen, Grindstugan, Gudö, Trollbäckens centrum samt Gullmarsplan.

Linje 818C (Brandbergens centrum-Stockholm C);

Linjen får minskad turtäthet med fem avgångar under morgonrusningen. Den minskade turtätheten kompenseras med nya snabblinjen 808.

Linje 830 (Handenterminalen-Farsta centrum):

Linjens alla avgångar som idag börjar eller slutar vid Vallstigen förläggs till Handenterminalen/Haninge centrum.

Linje 831 (Länna industriområde-Farsta centrum):

Linjen får vardagar utökad trafik till Länna industriområde och får samma turtäthet hela dagen. Turer från/till Truckvägen förlängs till att börja/sluta vid Slipstensvägen istället för Truckvägen under berörd trafikeringstid.

Linje 840 (Handenterminalen–Nacka strand)

Linjen får ändrad linjesträckning. Idag trafikerar linjen Gudöbroleden, men den kommer med start i december att trafikera Söderbyleden-Vendelsövägen-Dalarövägen. Linjen trafikerar hållplats Mårdvägen vid befintligt hållplatsläge på Vendelsövägen vid gångvägen till/från Port 73. Detta är en temporär omläggning i väntan på att en eventuell stomlinje för stråket är utredd. 840 får även utökad trafik med två nya avgångar i morgonrusningen vardagar då pendeltågen till/från Nynäshamn har fått nya tidslägen.

Linje 892 (Stockholm C-Jordbro station)

Har hittills gått alla nätter mellan Jordbro och Stockholm C. Men kommer framöver, under helgnätter, bara att trafikera enligt nuvarande sträckning när tunnelbanan inte går. När tunnelbanan går kommer linjen i stället att vända vid Gullmarsplan på helgerna.

Förändringarna gäller från 11 december 2017.

Källa: SL/Stockholms läns landsting