Min lokala hjälte

Efter fiaskot – tvärbanan på rätt spår?

Fem år försenad och ständiga avstängningar gör att tvärbanan beskrivs som ett fiasko.
Nu är den stora frågan om allt verkligen kommer att fungera nästa höst som utlovat.

Den 27 oktober 2013 invigdes tvärbanan mellan Alvik och Solna i en pampig ceremoni på Sundbybergs torg, nästan ett år för sent. Eftersom det nya signalsystemet också var försenat har resenärer sedan starten fått byta tåg i Alvik.

Just mecket med att koppla ihop signalsystemet med det gamla har gjort att trafiken fått stängas av under längre perioder.

Enligt siffror som Lokaltidningen Mitt i tagit fram har arbetena lett till att tågen stått still 15 procent av alla dagar – 170 dagar sedan trafikstart.

Anders Ekegren (L), före detta stadsbyggnadskommunalråd och numera vice ordförande i byggnadsnämnden i Solna, kallar de senaste årens avstängningar för ett ”formidabelt fiasko”.

– Allt var klart vad gäller räls och annat redan 2012, men sen har det varit alldeles för mycket inkörningsproblem med signalsystemet. För många korta stopp och för många avstängningar. Resenärerna har inte kunnat planera sitt resande, vilket gjort att man inte räknar med tvärbanan, säger han.

skarmavbild-2016-11-24-kl-13-40-49

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, instämmer i kritiken mot Solnagrenen.

– Jag skulle beskriva den (Solnagrenen reds anm.) som ett problembarn som har krävt väldigt mycket omtag, analyser och kompletterande beslut för att få rätsida på, säger han.

Så vad gick fel? Enligt en oberoende rapport som presenterades 2015 har SL haft flera problem, bland annat saknat kompetens att förutse risker och saknat struktur. Det har också varit strul med underleverantörer.

SL skriver i ett mejlsvar att signalprojektet visserligen krävt med utveckling än vad som förutsetts. Men också att både punktligheten och kundnöjdheten ökat med tiden.

När Mitt i träffar tvärbaneresenärer är det flera som suckar över avstängningarna.
Snart är det dessutom dags igen – i sommar stängs sträckan Solna-Alvik av i tre veckor, för de som fortsätter mot Sickla blir det ersättningsbuss mellan mars och oktober.

skarmavbild-2016-11-24-kl-13-42-56

När det öppnar igen ska man kunna åka hela vägen mellan Solna och Sickla. Fem år senare än det var tänkt. Med det nya systemet ska turtätheten kunna öka från 7,5 minuter till 2,5 minuter.

Kan resenärer lita på att de kan åka tvärbana mellan Solna och Sickla utan att byta nästa höst?

– Ja, jag tänker inte ge mig för mindre. Nu har vi en tidsplan och den utgår jag från att förvaltningen följer, det kommer jag att följa upp och se till att de gör, säger Kristoffer Tamsons.

Snart startar utbyggnaden av tvärbanan till Rissne och Ursvik. Hur ska problemen på Solnagrenen undvikas att upprepa sig?

– Jag är den första att säga att vi absolut inte ska acceptera de problem och brister som varit. Nu ska erfarenheter tas tillvara för framtiden och minsta avsteg eller misstanke om att tidsplaner inte håller, eller att kostnader drar i väg, blir föremål för åtgärder, säger Kristoffer Tamsons.