”Elcykeln passar pendlare på Södertörn”

Mika Morén gillar inte billiga hojar som går sönder fort.
Mika Morén gillar inte billiga hojar som går sönder fort.
Häromdagen kom regeringens förslag om en elcykelpremie på upp till 10 000 kronor. Det gläder cykelhandlarna på Södertörn.
– Den tar marknadsandelar från vanliga cyklar, säger Mika Morén på Morén Cykel i Huddinge.

Om förslaget går igenom kommer den som köper en elcykel från den 20 september kunna få ett skatteavdrag på 25 procent av priset eller högst 10 000 kronor.

– Men jag tror inte att alla är medvetna om premien än, säger Mika Morén på Morén cykel i Huddinge.

Ändå tror han att elcykelns tid kommer nu.

– Den kommer att ta allt större marknadsandelar från de vanliga cyklarna. De som testar börjar sedan cykla mycket mer eftersom det går så lätt. Då ställer de undan bilen.

Hos honom är det kvinnor som oftast köper elcyklar, de utgör upp till 70 procent av kunderna.

– Männen brukar komma in och tycka att det är fusk med elmotor. Det är oftast tjocka gubbar som sen hoppar in en Merca.

Han visar olika varianter, sådana där motorn sitter i vevpartiet eller i framnavet. Det finns också olika styrkor på batterierna.

– Med de bästa kan man ta sig 18 mil på en laddning.

Men hastigheten påverkas inte. Elcyklar får inte gå snabbare än 25 kilometer i timmen. Visserligen finns sådana som kommer upp i 40 kilometer i timmen men i så fall måste de registreras och beskattas.

Hos Mika Morén har försäljningen av elcyklar ökat stadigt de senaste fyra åren. Och han tror att en elcykelpremie skulle kunna ge fler råd att köpa hojar av bättre kvalitet. Han avråder från de billigaste alternativen.

– Köper man en elcykel på nätet till lågpris går den sönder efter ett år. Folk kommer in och vill att jag ska reparera dem men det går inte för det finns inga reservdelar.

Hans Börjesson på Harrys cykel & motor i Haninge märkte att kunderna var intresserade av elcykelpremien redan när nyheten läckte i början av september.

–  Jag ber dem att spara kvittot så att de kan få igen pengarna nästa år.

På TCM i Tyresö säger butikschefen Henrik Andersson att intresset för elcyklar ökat ”explosionsartat” de senaste åren. Men till skillnad från hos Mika Morén i Huddinge är kunderna lika ofta män som kvinnor. Han ser snarare att de är medelålders vardagspendlare som jobbar i stan.

– I Tyresö och resten av Södertörn är elcykel en klar fördel. Då blir det möjligt att cykla utan att komma fram svettig eller sitta fast i trafiken.

En som inte gillar förslaget om elbilspremie är Haningebon Elisabet Höglund, som i sin ungdom var elitcyklist. I ett långt inlägg på sin blogg kallar hon det ”ett av de absolut löjligaste förslag som någon regering någonsin har lagt fram” och frågar sig varför de som inte orkar cykla själva ska premieras.