Elektronisk spårkarta ska förenkla för SL-resenärer

Elektroniska skärmar med anslutningsalternativ och en karta som visar tunnelbanetågets resa i realtid.

I dag ska trafiknämnden besluta om den röda linjen ska få ett nytt infosystem.

Störningsinformation på den sträckan man åker på, en aktiv spårlinjekarta med markör som visar var tåget befinner sig på linjen och information om anslutningstrafik vid kommande stationer.

Med hjälp av information på elektroniska skärmar ombord på tågen kan det snart bli enklare för resenären att planera och styra sin resa.

I dag beslutar politikerna i trafiknämnden om det nya informationssystemet ska beställas.

Totalt handlar det om 48 tåg, samtliga på röda linjen, som kan få skärmarna.

– Det finns en generell strävan efter att ge bättre information och eftersom det ska vara enkelt att resa med SL är det också viktigt att resenären enkelt får tillgång till information, säger Helena ­Pagels, handläggare på trafikförvaltningen.

Beslutar nämnden att införa systemet blir det 24 stycken 22-tumsskärmar per tåg till en total kostnad av 67,6 miljoner kronor för samtliga tåg. Informationen på skärmarna, som ska placeras ovanför varje dörr inne i tåget, förs över i realtid via det nya signalsystemet.

– Vi har varit runt på mässor och tittat på olika informationssystem. Just det här används bland annat i Berlin och där fungerar det väl, säger Pagels.

Det var i början av juni i år som SL beställde de nya tunnelbanetågen, C30-modellen, av leverantören Bombardier transportation.

Inför framtagningen av C30 gjordes en behovsanalys som visade behovet av utökad passagerar-information. Vid beställningen avtalades därför en möjlighet att få göra tillägg som just informationsskärmar.

Det första tåget levereras 2017 och under de följande fyra åren ska sen de nya tågen ersätta de äldre allt eftersom de levereras.

– Initialt får man ha tur om man hamnar på något av tågen som har systemet. Först 2021 kan man räkna med att samtliga tåg på röda linjen har skyltarna, säger Helena Pagels.

Enligt henne är det inte möjligt att installera systemet på de tunnelbanetåg som SL kör i dag.

Men systemet kan komma att utökas till fler tunnelbane­linjer när fler tåg köps in. Det finns i dagsläget en option att köpa ytterligare 40 tåg före 2025, men inget beslut är fattat.