Bilar kör mot enkelriktat efter ny skyltning

När Mitt i är på plats på Stagneliusvägen kör flera bilar mot trafiken.
När Mitt i är på plats på Stagneliusvägen kör flera bilar mot trafiken.
Den nya skylten förbjuder bara motortrafik.
Den nya skylten förbjuder bara motortrafik.
I höstas skyltades många enkelriktade gator om på Kungsholmen för att tillåta cykling åt båda hållen.
Men det är inte bara cyklisterna som kör mot enkelriktat - även många bilister missar eller struntar i förbudsskyltarna.

När Mitt i Kungsholmen åker ut till Stagneliusvägen i Fredhäll dröjer det inte länge innan den första bilen svänger in på gatan i riktning mot trafiken. Strax därefter gör en sopbil samma sak.

Stagneliusvägen är en av flera gator på Kungsholmen som i höstas skyltades om. Den vanliga skylten för enkelriktat byttes ut mot en förbudsskylt som innebär att bara motortrafik är förbjuden. Cykling går däremot bra.

Totalt 600 nya skyltar sattes upp i 260 kvarter runt om i innerstan, Västerort och Söderort. Syftet var att underlätta för cyklisterna.

Men sedan omskyltningen har Trafikkontoret fått ta emot mer än ett klagomål per dag i snitt och oftast handlar det om bilar som kör mot enkelriktat. Bilisterna tycks alltså missa eller helt strunta i att det fortfarande är enkelriktat för dem.

Kim Kimby som är frisör i hörnet vid Hjärnegatan, en annan av gatorna som fått nya skyltar, har märkt att fler bilister missar förbudet.

– Jag ser det varje dag när jag går ut för att ta en cigg. Jag har faktiskt stoppat några stycken från att svänga in, säger han.

I frisörstolen denna dag sitter Janne som själv bor på gatan. Han bekräftar bilden.

– Det är sedan de tog bort skyltarna som det händer hela tiden, säger han.

Ingen av dem förstår riktigt varför man skyltat om.

– Jag kan inte fatta det riktigt. För det blir lite läskigt när bilarna kör mot trafiken, säger Kim Kimby.

Patrik Lindqvist kör ut matkassar och tillbringar mycket tid ute i Stockholmstrafiken. Han har också sett hur bilar kör mot trafiken flera gånger.

– De nya skyltarna är lite otydliga. De gamla skyltarna kändes mer allvarliga och hade starkare signalvärde. I början höll jag själv på att missa ett par gånger, säger han.

Det stora antalet klagomål har fått Trafikkontoret att göra en inventering av de omskyltade gatorna. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att man helst skulle vilja ha kvar den gamla skylten för enkelriktat med ett tillägg om att cykeltrafik är undantagen. Problemet är att Transportstyrelsen menar att det inte är förenligt med Wienkonventionen från 1968 som reglerar vilka trafikskyltar som får användas.

– Vi ska ändå titta mer på det för det vore det bästa. Samtidigt är det polisens roll att beivra det här, säger Daniel Helldén.

Sammantaget är Daniel Helldén ändå mycket nöjd med reformen.

– Det är en utmärkt förändring av staden. Den innebär otroliga vinster för cykeltrafiken så det är inte tu tal om att det inte är en bra reform.