Exklusivt för Mitt i – så blir gula linjen i Solna

Tunnelbaneuppgången i Hagalund.
Tunnelbaneuppgången i Hagalund.
Tunnelbaneuppgången vid Dalvägen.
Tunnelbaneuppgången vid Dalvägen.
Stockholms spårtrafik 2025.
Stockholms spårtrafik 2025.
Imorgon onsdag startar det kompletterande samrådet för gula linjen.
Mitt i Solna kan exklusivt presentera nya bilder som visar hur Arenastadens tunnelbaneuppgångar hamnar och ska se ut.

Byggstarten för gula linjen till Solna rycker allt närmre. Från och med imorgon 26 oktober till den 15 november är det kompletterande samråd där de nya förändringarna presenteras.

– Vi har gjort så pass omfattande förändringar att vi väljer att ha ytterligare ett samråd. Det är för att vi ska kunna få in synpunkter på de ändringar som vi har gjort, säger Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden.

Mitt i Solna kan redan nu berätta mer om placeringen av tunnelbaneuppgångarna i Arenastaden och Hagalund.

Den södra uppgången till stationen i Arenastaden placeras dikt intill det första av Blåkullahusen vid Hagalundsgatan.

– Den hamnar precis intill tvärbanan och i anslutning till pendeltågen vid Solna station. Det kommer att möjliggöra enkla byten för resenärerna och de boende i Hagalund, säger Malin Harders.

Platsen blir precis mellan tvärbanan vid Solna station och Hagalundsgatan 1-7.

Arenastaden Tbana, entré Hagalundsgatan 161003

Arenastadens tunnelbana, entré mot Hagalundsgatan

Den norra uppgången placeras på västra sidan om korsningen Dalvägen-Pyramidvägen. Härifrån blir gångavståndet till Friends Arena cirka 750 meter – 5-10 minuters promenad – och till Mall of Scandinavia cirka 350 meter.

Arenastaden, Tbana entré Dalvägen 161003

Arenastadens tunnelbana, entré mot Dalvägen

I Mall of Scandinavia kommer ett öppet hus att äga rum den 10 november kl. 10-20 utanför Hemköp. Hit kan nyfikna och frågvisa komma för att lämna synpunkter och få svar på frågor.

– Då har vi experter på plats som kan svara på hur det ska byggas och hur man runt omkring kan komma att påverkas, säger Malin Harders.

Förutom de delar av gula linjen som spikades i Stockholmsförhandlingen 2013 pågår utredning kring de delar som ännu inte fattats beslut om. I Sverigeförhandlingarna, som pågår just nu, vill Solna stad även få till ytterligare en station mellan Hagastaden och Arenastaden, intill Hagalunds industriområde.

– Vi projekterar och ritar på det redan nu. Det skulle bli mycket dyrare att göra i efterhand. Förhoppningsvis får vi snart besked om hur det blir, säger Malin Harders.

utredningsomrade_hagalundStationen vid industriområdet är tänkt att ligga cirka 45 meter ner i jorden under pendeltågsspåren.

– Solna stad har ju stora planer på att exploatera området så vi tänker oss en uppgång på vardera sida av pendeltågsspåren.

Ett ja i Sverigeförhandlingarna till en extra station vid Hagalunds industriområde skulle inte påverka byggtiden, menar Malin Harders.

– Varje station har enskilda arbetstunnlar så arbetet skulle fortskrida som planerat.

Även om gula linjen idag slutar i Arenastaden så kommer det i framtiden finnas möjlighet att dra den vidare.

– Efter stationen finns cirka 150 meter spår där ett tåg ska kunna stå inne. Spåren är riktade så att de går genom berg och inte lera, så att de kan förlängas norrut, säger Malin Harders.

Samrådshandlingarna presenteras på nyatunnelbanan.sll.se imorgon onsdag.

Fakta

Gula linjen

Gula linjens tåg kommer att gå hela vägen från Arenastaden till Farsta strand samt Skarpnäck. Söder om Odenplan går gul och grön linje på samma spår.

En resa från Arenastaden till Odenplan beräknas ta 4,5 minuter, och till Gullmarsplan 17,5 minuter.

Beräkningar som gjorts visar att 8-10-minuterstrafik är möjlig på gula linjen.

Källa: SLL