Nackacyklisten: ”Det kan bli ännu bättre”

Vintercyklisterna blir allt vanligare i Stockholm.
Vintercyklisterna blir allt vanligare i Stockholm.
vintercykling-collage
Arkivbild från vintercykling i Nacka.
Oscar Höckerfelt är en rutinerad cyklist, han cyklar tusentals mil om året.
Oscar Höckerfelt är en rutinerad cyklist, han cyklar tusentals mil om året.
Vintercykling har ökat kraftigt i Stockholmsregionen de senaste åren. En sak som underlättat för cyklisterna är sopsaltning.
– På det stora hela fungerar det skitbra tycker jag, men det finns förbättringspotential, säger Oscar Höckerfelt, cyklist från Saltsjöbaden.

Sedan vintern 2013/2014 har vintercyklandet bland stockholmarna ökat med 30 procent, visar statistik från det regionala cykelkansliet i Stockholms län.

Starten för ökningen sammanfaller med bytet till en ny metod för vinterväghållning, som kallas sopsaltning. Till den här vintern används metoden i tolv av länets kommuner samt av Trafikverket.

40 kilometer mer att rulla på

Sopsaltning har inneburit att cykelvägarna varit brukbara under större delen av vintrarna. I takt med att metoden sprider sig till fler kommuner ökar möjligheterna att vintercykla.

Till den här vintern har sträckan med sopsaltning ökat med drygt 40 kilometer i länet, enligt Stockholms regionala cykelkansli.

Metoden innebär att snö och is borstas bort från gång- och cykelbanor varpå ett saltlag läggs ut som motverkar ny snö och is.

Olyckorna minskar

Det finns flera fördelar med sopsaltningen, olyckor minskar, fler tar cykeln istället för bilen och det är bättre för hälsan. En av dem som har nytta av sopsaltningen är cykelpendlaren Oscar Höckerfelt från Saltsjöbaden i Nacka.

– Jag tycker att det är jättebra och det har blivit bättre genom åren. Sopsaltningen fungerar bättre i år än tidigare i alla fall på vägar som jag utnyttjar.

Nacka är en kommun som ligger i framkant när det kommer till att underlätta för cyklister, 2014 inleddes en cykelsatsning i Nacka.

– Nacka är en bra cykelkommun, tycker jag, men det finns förbättringspotential. Bland annat får jag trampa sex till sju kilometer i snö innan jag kommer fram till den sopsaltade vägen, så hade varit bra om anslutningsvägarna varit sopsaltade. Men på det stora hela fungerar det riktigt bra, framförallt när de är tidigt ute och saltar, säger han.

Fakta

Kommunerna som använder sopsaltning

Botkyrka

Danderyd

Haninge

Järfälla (ny för i år)

Lidingö

Nacka

Sollentuna

Solna

Stockholm

Sundbyberg (ny för i år)

Tyresö

Täby

Utöver kommunerna använder även Trafikverket sopsaltning från och med den här säsongen.

Källa: Regionala cykelkansliet i Stockholms län