Ny metod gav fyra mil extra cykelväg i vinter

vintercykling-collage
Arkivbild från vintercykling i Nacka.
Vintercykling har ökat kraftigt i Stockholm de senaste åren. En anledning är den nya metoden sopsaltning som håller cykelbanorna rena från snö och is.
Något som givit stockholmarna fyra mil mer cykelväg den här vintern jämför med den innan.

Sedan vintern 2013/2014 har vintercyklandet bland stockholmarna ökat med 30 procent, visar statistik från det regionala cykelkansliet i Stockholms län.

Starten för ökningen sammanfaller med bytet till en ny metod för vinterväghållning kallas ”sopsaltning”. Till den här vintern används metoden i tolv av länets kommuner samt av Trafikverket.

40 kilometer mer att rulla på

Sopsaltning har inneburit att många av cykelvägarna varit brukbara under större delen av vintrarna och metodens spridning ökar möjligheterna att vintercykla.

Till den här vintern har sträckan med sopsaltning ökat med drygt 40 kilometer i länet, enligt Stockholms regionala cykelkansli.

Metoden innebär att snö och is borstas bort från gång- och cykelbanor varpå ett saltlag läggs ut som motverkar ny snö och is.

Olyckorna minskar

En annan följd är att grus och löv inte ligger kvar på vägbanan när våren smyger sig på. Något som är en vanlig orsak till cykelolyckor. Sopsaltningen har inneburit att antalet singelolyckor för cyklister minskat med närmare 40 procent, enligt cykelkansliet.

För gående har antalet fallolyckor på gångvägarna mer än halverats.

Fakta

Kommunerna som använder sopsaltning

Botkyrka

Danderyd

Haninge

Järfälla (ny för i år)

Lidingö

Nacka

Sollentuna

Solna

Stockholm

Sundbyberg (ny för i år)

Tyresö

Täby

Utöver kommunerna använder även Trafikverket sopsaltning från och med den här säsongen.

Källa: Regionala cykelkansliet i Stockholms län