Extra möte om omstridda cykelvägen

Efter kritiken pausades snabbcykelvägen på Norra Kungsvägen.
Efter kritiken pausades snabbcykelvägen på Norra Kungsvägen.
I kväll, onsdag, hålls ett extrainsatt nämndmöte om snabbcykelvägen på Norra Kungsvägen. Bygget pausades efter en kritikstorm i sociala medier. "När man signalerar att det är ett dåligt utförande är det klart att vi ska lyssna på signalerna", säger Christer Åkerhielm (M).

– Tekniska förvaltningen har redan börjat titta på vilka alternativ som finns för att eventuellt genomföra ändringar. Ambitionen är att vi kanske redan om en vecka kan sätta ned klubban i bordet, säger Christer Åkerhielm, ordförande i tekniska nämnden.

I måndags beslutade nämnden att pausa bygget på Norra Kungsvägen. Orsaken är kritiken som ritats mot bland annat hur smalt utrymmet för bilar blir och själva utformningen på cykelbanan, säger han.

– Under byggtiden har man inte gjort tillfälliga mittenlinjer på vägen vilket är lite olyckligt. Bilister vet inte riktigt var de ska ligga och upplever att de kan krocka med mötande trafik. Vi vet att vägen är lagom lagom bred och att den inte kommer att påverka framkomligheten på något sätt. Men om bilisterna känner så har vi i någon mån misslyckats.

Finns det utrymme till att göra några förändringar utan att det blir för kostsamt och krångligt?

– Det är det jag får reda på lite mer konkret i kväll. Visst kan vi alltid göra någonting men vad det kostar och vad det är värt och hur man gör det har jag inte svar på i dag, onsdag.

Är du förvånad över att personer har reagerat så starkt på bygget?

– Både ja och nej. Man kan väl konstatera att det ibland blir lite hårda ord i sociala medier. Men annars är det är bara bra att folk engagerar sig. När man säger att det är ett dåligt utförande är det klart att vi som politiker ska lyssna på de signalerna.

En del undrar varför den här snabbcykelvägen överhuvudtaget ska byggas. Varför gör ni det?

– Det korta svaret är två saker. Det ena är att man vill göra cykelbanorna säkrare. Det andra är att man villl göra det mer attraktivt för de som cyklar. Snabbcykelspåret är ett sätt att främja cykling.

En del hade hellre sett ett busskörfält där cykelvägen ska vara. Hur resonerade ni där?

– Vi har pratat med SL och frågat om det är intressant för dem. De svarade nej tack, vi har inget behov av något busskörfält här.

Planeras det för fler snabbcykelvägar på Lidingö?

– Vi har ingen generalplan att så här ska det se ut om 20 år. Alla trafikfrågor på Lidingö ligger i en trafikplan med punkter om vad som på sikt borde förbättras. Till exempel har vi byggt en ny cykelbana på Mosstorpsvägen. Om två år har vi planerat att man ska kunna cykla på Ekholmsnäsvägen. Men den enda snabbcykelväg som nu är konkret planerad är denna. Vi vill dock se att fortsättningen till bron och den nya Lidingöbron kommer hålla en hög klass för cykling.

Anna Rheyneuclaudes Kihlman (kommunstyrelsens ordförande, reds. anm.) har sagt att kommunen behöver bli bättre på att kommunicera ut till Lidingöborna varför kommunen gör det ni gör. Håller du med om det?

– Absolut, att informera och förklara och ange skälen behöver vi bli mycket bättre på. Det viktiga i den här frågan också, sett ur min aspekt, är att vi politiker ska vara lyhörda. Det är det som är svaret på varför vi pausar nu.

LÄS MER: Efter kritikstormen pausas snabbcykelvägen