Få satsar på säkrare cykelvägar till skolor

Kommunerna måste prioritera säkrare cykelvägar vid skolor, anser Cykelfrämjandet.
Kommunerna måste prioritera säkrare cykelvägar vid skolor, anser Cykelfrämjandet.
De flesta av länets kommuner saknar en plan för att skapa tryggare skolvägar för cyklister.

– Det är skrämmande, säger Christian Juul, Cykelfrämjandet.

Bara sex kommuner i länet har en plan för att fler cyklister ska kunna ta sig säkert till skolan. Stockholms län är därmed sämre än snittet i riket. Det visar en kartläggning av försäkringsbolaget If och Cykelfrämjandet där 23 av länets 26 kommuner undersökts.

Kommunerna måste nu prioritera arbetet, anser Christian Juul, ordförande i Cykelfrämjandets Riksförbund. Orsakerna är flera.

– Dels fortsätter föräldrarna att köra barnen i bil till skolorna, vilket är precis det som många rektorer försöker motverka. Dels får barnen större inlärningskapacitet om de cyklar i stället för att bli skjutsade. Sedan har vi ju också folkhälsoaspekterna, säger han.

Christian Juul berättar att idén till undersökningen kom efter att rektorer på flera håll i landet i höstas gick ut och vädjade till föräldrar att inte skjutsa barn till skolan för att det skapade en trafikfarlig miljö.

Varje år gör If en undersökning om trafikmiljön vid grundskolorna i landet. Tidigare undersökningar visar att bilskjutsandet är ett stort problem, enligt Carolina Uliana, informationschef på If.

– Det skapar en otryggare trafikmiljö för barnen. Därför är detta ett område som kommunerna måste jobba med. Det blir i längden ohållbart om alla åker bil för att skolvägarna inte är tillräckligt säkra för att barnen ska kunna gå eller cykla, säger hon.

Fakta

Sex har strategi

Finns en plan eller strategi för hur fler barn och föräldrar på ett säkert och tryggt sätt ska kunna ta sig till och från skolan med cykel?

Ja: Botkyrka, Haninge, Huddinge, Lidingö, Nynäshamn och Stockholm.

Färdigställs i år: Järfälla, Sigtuna, Sollentuna och Värmdö.

Nej: Danderyd, Ekerö, Nacka, Nykvarn, Salem, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands-Bro, Vaxholm, Vallentuna och Österåker.

Inget svar: Norrtälje, Solna och Upplands Väsby.

källa: Cykelfrämjandet/If