Min lokala hjälte

Fipplande förare orsakar bastu på bussen

Buss 610 i solgasset vid Danderyds sjukhus.
Buss 610 i solgasset vid Danderyds sjukhus.
Bussar utan luftkonditionering och aggregat som gått sönder är några orsaker till att bussarna kan bli plågsamt varma.
Ett annat skäl är chaufförer som inte kan handskas med reglagen.
– En del förare vet inte hur man gör, säger Christer Ekelund på Arriva.

De flesta njuter just nu av sommarvärmen. Men för den som pendlar i kollektivtrafiken blir de höga temperaturerna ett gissel. ”På buss 610 är det olidligt ” skriver en läsare på Mitt i Vallentunastegets Facebooksida. ”Buss 610 är hemsk, ca 80 procent av turerna från Mörby till Vallentuna är överhettade. Det har hänt att jag klivit av och väntat på nästa” berättar en annan. En tredje skriver att det tvärtom kan vara riktigt kallt och dragigt på bussen.

Anmäler till SL

Ann Björklund pendlar varje dag med buss 670 från Engarn i Vaxholm in till stan. Den går in till Tekniska högskolan men så här års stiger hon av i Mörby och fortsätter med tunnelbanan där det är svalt.

– Varje gång det är så här fruktansvärt varmt på bussen ringer jag och anmäler det hos SL:s kundtjänst. Men det händer ingenting. Jag tycker inte att det är så konstigt om folk tar bilen i stället för att åka kollektivt som är mycket bättre för miljön än att människor kör ensamma i varsin bil. Så de ansvariga måste bara se till att det här funkar.

Nya och gamla bussar

Det är Arriva som kör kollektivtrafiken i Norrort på uppdrag av SL. I deras avtal med landstinget finns inga krav på att bussarna ska ha luftkonditionering. Alla nya bussar som köps in har det, men än så länge finns AC bara i runt tio procent av bussparken.

Det senaste halvåret har Arriva köpt in 31 nya bussar.

– Tio av dem är låsta till linjerna 670 och 178, säger Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund. Övriga 20 bussar går på norrortsgaraget och sätts in som det passar. De kan inte låsas på en linje men prioriteras på 601, 604, 610 och 611.

Om linje 610 hör körs med nya bussar, hur kan den ändå bli så varm?

– Det finns också äldre bussar på den linjen som saknar luftkonditionering. Då blir det varmt om det är långt mellan stoppen. Det är svårt att kyla ner en buss som kör under gassande sol med stora fönster och stor takyta. En del förare vet inte hur man reglerar värmen

Det kan också vara tekniska fel på luftkonditioneringen. Men enligt Christer Ekelund ligger orsaken också i att chaufförerna inte alltid hanterar dem rätt.

– En del förare vet inte hur man reglerar värmen. När resenärerna börjar klaga så höjer de kapaciteten och sänker till minsta möjliga temperatur. Då kan kylaggregaten frysa och det kommer ut varmluft. Det kan ta flera timmar att tina upp aggregaten

Låsta aggregat

Arriva försöker lösa problemet genom information och utbildning. Och i sommar kommer chaufförerna inte längre kunna ställa in temperaturen själva.

– På de nya bussarna låser vi aggregaten. Vi låter verkstaden ställa in dem på en lagom sval temperatur i stället för att låta förarna hålla på och dribbla. Vi hoppas att det blir bättre då.