Fler får stenskott sedan stänkskydden försvann

Tobias Rindemark drabbades av stenskott och en stund senare sprack vindrutan.
Tobias Rindemark drabbades av stenskott och en stund senare sprack vindrutan.
Mars är den värsta månaden när det gäller stenskott. Statistiken visar att stenskotten ökar för varje år.

Orsaken är nya bilars design och att stänkskydd bak verkar tillhöra en svunnen tid.

Ryds Bilglas är en av de firmor i länet som reparerar skador efter stenskott. Regionchefen Tobias Rindemark drabbades själv av stenskott på tjänstebilen i förra veckan när han körde på E4:an.

– Det var i höjd med Häggvik som det bara small till, säger han.

Det bildades ett litet hål nere i högra hörnet av vindrutan men en timme senare växte skadan.

– Jag var på väg till verkstaden och svängde i en rondell när vindrutan sprack. Det är typiskt. Det är därför vi rekommenderar alla kunder som drabbats av stenskott att reparera det så snabbt det går, säger Tobias Rindemark.

Det kostar nämligen bara 0-200 kronor – beroende på försäkringsbolag – att reparera ett stenskott. Tobias Rindemark visar hur man monterar ett stativ över hålet och sedan rengör man det noga och fyller det med lim.

– Ja, vi limmar bokstavligen igen hålet. Om man inte lagar det kan kostnaderna skena iväg. Får man en spricka i glaset är det inte okej att köra vidare. Vi har kunder som kör mycket och som byter vindruta varje år, säger han.

Eftersom Tobias inte hann in till verkstaden innan stenskottet övergick till en spricka måste han byta hela vindrutan. Det brukar kosta mellan 1 200 och 3 000 kronor i självrisk att byta vindrutan.

Försäkringsbolaget If uppger att stenskott kostar Sveriges bilägare över 100 miljoner kronor om året – och det gäller bara självrisken. Mars månad är den värsta på året med 55 procent fler stenskott än övriga månader.

– Stenar ligger kvar efter vinterns halkbekämpning och fastnar i däckens mönster. Stenarna skjuts iväg som projektiler med en väldig kraft. Det bästa skyddet är att hålla avståndet till bilen framför men det är förstås svårt i Stockholmstrafiken, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Enligt If – som försäkrar nästan var tredje bil i Sverige – ökar skadorna av stenskott för varje år. Orsaken uppges vara de moderna bilarnas design där bakhjulen sitter långt bak och stänkskydd saknas.

– Tänk efter, när såg du senast stänkskydd på en bil? Man ser det verkligen inte på många bilar i dag. Antalet stenskott fortsätter att öka och verkar inte nå någon gräns.

Det finns andra förklaringar också.

– En är förstås att antalet bilar ökar och så beror det på vilken typ av vinter vi har. Vid långa snörika vintrar sandas det mycket och då ökar risken för stenskott, säger Dan Falconer.